زیپو كالا: مسئول برنامه و بودجه راه آهن كشور از ركورد زنی خطوط ریلی كشور با جابجایی ۴۷ میلیون تن بار در سال ۹۶، در طول تاریخ فعالیت این بخش خبرداد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، سعید رسولی در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به اینكه این ركورد سال ۹۵ نخستین بار با حمل ۴۰ میلیون تن در كشور زده شده بود، اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت قابل توجه راه آهن در حمل و نقل، در سیاستهای كلی نظام و برنامه ششم توسعه، دولت و مجلس به دنبال تولید ظرفیتهای قانونی جدیدی برای این بخش هستند تا زمینه جذب سرمایه گذاران غیر دولتی و پیش برد فعالیتهای دولتی در خطوط ریلی كشور امكان پذیر شود.
وی با اشاره به تصویب قوانین مترقی در این حوزه اظهار داشت: درصورت اجرایی شدن قوانین موجود، تحول عظیمی در بخش راه آهن كشوری تولید خواهد شد.
مسئول برنامه و بودجه راه آهن كشور، جابجایی ۳۰ درصد حمل و نقل بار و ۲۰ درصد حمل مسافر را سهم تعیین شده برای خطوط ریلی كشور در برنامه ششم توسعه عنوان نمود و ادامه داد: رسیدن به این هدف نیازمند تحقق بندهای دیگر قانون برنامه ششم توسعه است كه به منظور پشتیبانی از ظرفیت راه آهن كشور تصویب شده است.
رسولی با اشاره به اینكه سرمایه گذاری در بخش ریلی بازگشت سریع سرمایه را به همراه دارد اضافه كرد: درصورت توسعه راه آهن با انتقال هركیلومتر انتقال بار از جاده به ریل سهم عظیمی نقدینگی به اقتصاد كشور باز می گردد كه این روند دستاورد بزرگی برای كشور به همراه خواهد داشت.
وی بازگشت نقدینگی به اقتصاد كشور را سبب امكان سرمایه گذاری مجدد در راه آهن و دیگر بخشهای كشور دانست و اظهار داشت: بنابر این كمك به توسعه راه آهن كمك به اقتصاد ملی كشور است.
مسئول برنامه و بودجه راه آهن كشور، با اشاره به آمار ۱۶ هزار نفری تلفات جاده ای ادامه داد: این تلفات هزینه های اجتماعی بسیار سنگینی برای كشور به همراه دارد كه همین مسئله سبب گرایش كشورها به توسعه حمل و نقل ریلی در جهان شده است.
رسولی، با اشاره به اختصاص یك درصد از درآمد فروش نفت و گاز كشور به توسعه حمل و نقل ریلی علاوه بر بودجه سالانه راه آهن، اظهار داشت: صفر شدن نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای خدمات ریلی از بندهای مصوب قانون برنامه ششم توسعه است كه تفسیر نادرست برخی دستگاههای ذی ربط از این قانون سبب معطل ماندن اجرای آن تا كنون شده است.
وی با اشاره به اجرایی نشدن بعضی از بخشهای قانون برنامه ششم توسعه بعد از گذشت ۱۳ ماه از تصویب این قانون اضافه كرد: سرمایه گذاری در بخش خطوط ریلی باید مانند سرمایه گذاری در مناطق محروم و شامل امتیازات این نوع سرمایه گذاری شود زیرا این روند سبب جذب سرمایه در این بخش خواهد شد.
مسئول برنامه و بودجه راه آهن كشور با اشاره به حمایت مناسب دولت و مجلس از بخش ریلی اظهار داشت: خطوط ریلی یك هفتم جاده سوخت مصرف می كند كه این صرفه جویی نسبت به جاده می تواند مانند یك میدان بزرگ نفتی، پس اندازی برای كشور باشد.
رسولی هزینه های گزاف توسعه جاده ها و استهلاك آنها را از دیگر معایب این بخش عنوان نمود و اضافه كرد: این نكته هم از دیگر دلایل توجه دولت به توسعه خطوط ریلی در كشور است.
وی با اشاره به سند بالادستی برنامه ششم توسعه و تاكید مقام معظم رهبری به اجرای آن اظهار داشت: این سند ۸۰ بند دارد كه ۲ بند آن به حمل و نقل ریلی پرداخته كه یك بند توسعه شبكه ریلی و بند دیگر آن توسعه كریدورهای بین المللی است.