زیپو كالا: باآنكه خودروسازان خارجی حتی قبل از اعمال تحریم ها، صنعت خودروی ایران را ترك كردند، اما حالا قطعه سازان داخلی می گویند در مدت حضور آنها، دانش فنی را دریافت كرده و تولید را ادامه می دهند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، باآنكه صنعت خودروی ایران بارها و بارها از محل ترك بدون مقدمه و به یكباره خودروسازان خارجی ضربه خورده است، باز هم پیش از فرا رسیدن موعد تحریم های آمریكا، این دفعه هم دو خودروساز و شریك خارجی، صنعت خودروی ایران را ترك كرده اند، اما قطعه سازان ایرانی می گویند كه توانایی تولید همان قطعاتی را دارند كه خودروسازان خارجی قرار بود در همكاری با آنها، تولید كنند. غلامرضا مرتضوی، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو اظهار داشت: باآنكه حالا موانع زیادی پیش روی تولید قطعه در ایران وجود دارد، اما سعی شده تا در تولید قطعات خودرو، بومی سازی و انتقال دانش فنی مدنظر قرار گیرد. این درحالی است كه در ماههای اخیر با ترك خودروسازان خارجی، سعی شده تا همكاری ها با خودروسازان داخلی بیشتر شده و تامین بازار هم به خوبی صورت گیرد.وی اضافه كرد: هم اكنون كه مقام معظم رهبری جنگ واقعی را جنگ اقتصادی اعلام نموده اند، بیشتر از هر زمان دیگری شاهد نقش آفرینی تولیدكنندگان هستیم؛ این در شرایطی است كه در جنگ اقتصادی، علاوه بر تلاش تولیدكنندگان، دولت باید تمامی قوانین و مقررات را مطابق با قواعد جنگ اقتصادی تنظیم كند؛ به این معنا كه قوانین باید تغییر كرده تا چرخه تولید به حركت درآید و متوقف نشود.به گفته مرتضوی، البته ما امكان خرید قطعات از تامین كنندگان اصلی را نداریم، اما تمام تلاشمان این است كه تولید متوقف نشود؛ ازاین رو از سایر تامین كنندگان خرید می نماییم، پس باید راهكارهای اجرایی متناسب با این شرایط را در نظر گرفته و مطابق با قواعد جنگی، جنگ اقتصادی را راهبری نماییم. البته باید این را در نظر گرفت كه الان ما با ۵۰ درصد ظرفیت اصلی خود مشغول به كار هستیم و ازاین رو اگر فضا مساعد باشد، حتما تلاش خواهیم كرد تا با ظرفیت حداكثری كار نماییم.وی تصریح كرد: اگر راهكارهای مناسبی برای پشتیبانی از قطعه سازان در نظر گرفته نشود، امكان دارد كه در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید دچار مشكل شوند، این درحالی است كه ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خطوط تولید خود كار كرده ایم و در سال ۹۷ بعضی از خطوطی در این صنعت به بهره برداری می رسد كه می تواند ارزبری را كم كند. این درحالی است كه بعضی از قطعات خودرو برای تولید صرفه اقتصادی ندارد.این تولیدكننده قطعات تصریح كرد: درخواست ما از دولتمردان این است كه در جنگ اقتصادی كمك كرده و در كنار سایر بخش های حاكمیتی و نظارتی برای جلوگیری از عدم توقف تولید در صنعت قطعه سازی تلاش كنند. الان مشكلاتی را در چرخه تامین مواد اولیه داریم كه امیدواریم حل شود.وی تصریح كرد: بر روی كارخانه های قطعه سازی سرمایه گذاری شده است؛ این درحالی است كه ظرفیت اینكه به صورت سه شیفت كار نماییم وجود دارد.همچنین محسن كرباسچی، عضو دیگر انجمن سازندگان قطعات خودرو هم اظهار داشت: الان هفده میلیون خودرو در كف خیابانها مشغول به تردد هستند كه عموما آنها تولید ایران بوده و نیاز به تامین قطعه دارند. ازاین رو نیاز به توزیع قطعات داریم كه در شرایط كنونی این نیاز احساس می گردد كه بتوانیم كالای خویش را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه نماییم.وی اضافه كرد: ما برای دو بازار اصلی كشور كه یكی بازار خودروسازان و دیگری تامین قطعات یدكی مورد نیاز مردم است، نیازمند تامین قطعه هستیم و ازاین رو یكی دیگر از رسالت های ما حمایت و پشتیبانی از مصرف كننده نهایی است كه استفاده كنندگان قطعات خودرو هستند، ازاین رو باید به دور از دلالان و محتكران بتوانند قطعات مورد نیاز خویش را تامین كنند؛ پس شبكه نمایندگیهای فروش باید تولید می شد كه این كار صورت گرفته است.كرباسچی هم اظهار داشت: در شرایط سختی كه آن طرف آب خیلی تلاش می كنند تا چرخه تولید كشور را متوقف كنند، پس باید از صنعتگران و تولیدكنندگان حمایت كرد تا بتوان قطعات با قیمت مناسب و كیفیت مطلوب به دست مصرف كنندگان برسد، این در شرایطی است كه در این بازار تقلب هم وجود دارد و این دردآور است، چراكه به لحاظ ایمنی، مشكلات زیادی را بوجود می آورد. این در شرایطی است كه با شروع تحریم عظام در بازار فعال شده تا احتكار صورت نگیرد.
آبان
22