به گزارش زیپو كالا مدیركل دفتر صنایع خودرو و نیرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: زمان آن رسیده است كه محصولات جدید جایگزین خودرو های قدیمی ایران خودرو و سایپا شوند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، سیدرضا مفیدی با بیان این خبر اظهار نمود: توسعه محصول یكی از وظایف بنگاه ها در امتداد بقا و حفظ آن است و این مهم در صنعت خودرو نسبت به دیگر حوزه ها پیشرو است و از دیرباز مورد توجه بوده بطوریكه در سند استراتژی خودور در افق ۱۴۰۴ هم پیش بینی هایی برای این مساله انجام گرفته است.
وی افزود: در تدوین توسعه سند خودرو افق ۱۴۰۴ پیش بینی كرده ایم كه محصولات خارجی كه وارد بازار ایران می شوند، حداكثر هفت سال بعد از نخستین لانچ در هریك از بازار های جهانی كه می توانند تولید می شوند و برای محصولات داخلی هم با كمی زمان بیشتری محصولات جدید خودرا جایگزین محصولات قدیمی كند. این هدفگذاری همیشه در صنعت خودرو بوده و كما اینكه پیكان در سال۸۴ با همین هدف از خط تولید ایران خودرو حذف شد.
مفیدی با اشاره به اینكه لزوم دارد درسال ۹۸ شركت های خودروساز به منظور جلب رضایت مشتریان و توسعه بازار، محصولات جدید را جایگزین محصولات قدیم كنند، توضیح داد: محصولات قدیمی بطور معمول وقتی نتوانند مشتری در بازار بدست بیاورند و استاندارد و فاكتورهای كیفی و ایمنی را پاس كنند، حذف می شوند.
او با اشاره به اینكه دلیلهای گوناگون برای حذف یك محصول وجود دارد، اضافه كرد: در بعضی مواقع برخی از محصولات هم اگر نتوانند برای بنگاه سودآوری داشته باشند، حذف می شوند. ولی مهمترین بحث در حذف یك محصول این است كه اگر محصولی قدیمی شد و از تكنولوژی محصولی به مدلول استفاده از تجهیزات و آپشن های نوآورانه و های تك جا ماند؛ طبیعی است كه مورد استقبال بازار نیست و جای خودرا باید به محصولات جدید بدهد.
مدیركل دفتر صنایع خودرو و نیرومحركه وزارت صمت اظهار داشت: در بعضی بازارها با عنایت به شرایط خاص، عرضه محصول محدود و از نظر زمانی طولانی تر می شود همانند بازار كشور ما كه نتوانسته ایم بر طبق اهداف و برنامه های پیش بینی شده محصولات قدیمی را حذف نماییم.
او با اشاره به محدودیت های بین المللی ضد صنعت خودرو و كشورمان افزود: در این شرایط صنعت خودرو اهتمام كرد بازار را تاحدی كنترل كند و به مرور كه وضعیت بازار پایدارتر می شود، زمان آن می رسد كه به توسعه محصول هم توجه كرد و زمان جایگزینی محصول هم فرا می رسد و از این مسیر می تواند تصویر ذهنی بهتری برای مشتری ایجاد كند و اصطلاحا IMAGE این صنعت را بهسازی كند و مشتریان در كنار سوژه كمیت و كیفیت، تنوع محصول را هم تجربه می كنند.
مفیدی در ادامه با اشاره به اینكه در ایران خودرو و سایپا قدیمی ترین محصول پراید و پژو ۴۰۵ است، اظهار داشت: به سبب اینكه عمری از خطوط تولید، قالب هاو جیك و فیكسچرها گذشته است و هزینه های بهسازی و بازسازی و ارتقا آنها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است، این محصولات جای خودرا به محصول های جدید می دهند.
او افزود: توقف خط تولید این محصولات باید در سال های پیش اتفاق می افتاد ولی به دلیلهای گوناگون همچون ضعف و مشكلات نقدینگی در صنعت خودرو و محدودیت های بین المللی و برای جلوگیری از آشفتگی بیش از اندازه بازار خودرو، خودروسازان تصمیم گرفتند تولید این محصولات را ادامه دهند.
مفیدی بیان كرد: خودروسازان باید تقاضای بازار را پاسخگو باشند و در نخستین فرصت و امكانی كه فراهم گردد و با تشدید نظارتی كه از طرف دولت و وزارت صمت صورت خواهد گرفت، با هدف پاس كردن استانداردهای سختگیرانه تر و برخورداری جامع از محصولات مطمئن و ایمن تر و به لحاظ تكنولوژی پیشرفته تر؛ این محصولات تولید را ترك خواهند كرد.
مدیركل دفتر صنایع خودرو و نیرومحركه وزارت صمت توضیح داد: تا اختتام دولت دوازدهم محصولات قدیمی از خط تولید خداحافظی خواهند كرد ولی همه دست اندركاران و بنگاه ها در تلاشند كه زودتر محصولات قدیمی را با محصولات جدیدتر جایگزین كند.
او اظهار داشت: هر دو گروه ایران خودرو و سایپا برنامه هایی برای تولید محصول جدید دارند ولی سرعت عرضه محصولات جدید با عنایت به عمق ساخت داخل و با اولویت كاهش ارزبری، با تاخیر روبرو است و تحریم های بین المللی فرصتی برای تولید و طراحی محصولات جدید به وجود آورده است.
منبع: زیپو كالا