به گزارش زیپو كالا گاز مایع در مقابل CNG برای باك خودرو ها میزان پیمایش بالاتری در شرایط یكسان دارد، از سویی دیگر به علت مایع بودن صدمه چندانی به موتور خودرو ها نمی زند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، چندی قبل علیرضا آرمان مقدم، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی طی اظهاراتی در بعضی موارد به مقایسه ال پی جی و سی ان جی و در بعضی موارد دیگر به مقایسه گاز سی ان جی با بنزین پرداخت. باید توجه داشت که اساساً نباید بنزین و سی ان جی را با یکدیگر مقایسه کرد؛ چون که ماهیت آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. از سویی دیگر تاکید می شود که نباید به هیچ عنوان سوختی را از سبد سوختی حذف نماییم بلکه با متنوع سازی آن علاوه بر ایجاد امنیت پایدار متقاضیان را مخیر در انتخاب سوخت مورد نظر آنها نماییم.
گاز مایع یا LPG تلفیقی از دو هیدروکربن پروپان و بوتان است که در خیلی از کشورها بعنوان سوخت جایگزین بنزین و گازوئیل در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد. سالانه ۲۷ میلیون تن LPG در دنیا در با نام تجاری اتوگاز در تعداد ۲۶.۵ میلیون خودرو می سوزد.
استقبال کشورهای توسعه یافته از ال. پی. جی
کشورهای عمده مصرف کننده اتوگاز کشورهای پیشرفته ای همچون ترکیه، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا، لهستان و … هستند. در حالی این کشورها از اتوگاز به جای بنزین استفاده می نمایند که علل و مزیت های فراوانی همچون آلایندگی کم، اقتصادی بودن، سازگار با انواع خودرو ها، ایمن بودن و… را برای آن عنوان می کنند. اغلب این کشورها هم به فکر توسعه جایگزینی گازوئیل با گاز مایع در وسایل نقلیه سنگین هستند. علیرغم این اما اخیراً مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی طی مصاحبه ای با مقایسه LPG و CNG اظهاراتی خلاف تجربه جهانی عرضه کردند.
این مقام مسئول در بخشی از اظهارات خود به مقایسه LPG با CNG بعنوان سوخت خودرو پرداختند و عدد اکتان CNG را بیشتر از LPG ارزیابی کرده و انتشار آلاینده CO۲ از LPG را بیشتر از CNG دانستند. آرمان مقدم با این اظهار نظرها در نهایت به مناسب بودن سوخت CNG نسبت به LPG برای خودرو اشاره کردند. این در شرایطی است که این اظهار نظرها بدون در نظر گرفتن ارزش حرارتی و ماهیت ذاتی دو سوخت مطرح گردیده است.
دوام موتور با سوخت گازمایع ۳۵ درصد بیشتر است
از آنجایی که LPG در فشار مخزن ذخیره سازی به صورت مایع است، بنابر این، این سوخت با موتورهای پایه بنزین سوز که بر اساس سوخت مایع طراحی شده اند، سازگاری زیادی داشته و برخلاف CNG به صورت خشک نمی سوزد و بنا بر تحقیقات انجام شده دوام موتور در خودرو های LPG سوز تا ۳۵ درصد بیشتر است.
به همین دلیل در کشورهایی مانند لهستان و کره جنوبی صاحبان خودرو ها از سوخت LPG بسیار استقبال کرده و دولت-های آنها هم برای تبدیل خودروهایی با سوخت تک به دوگانه LPG سوز، تسهیلاتی در نظر گرفته اند.
از طرفی با عنایت به ارزش حرارتی بیشتر LPG نسبت به CNG، استفاده از LPG می تواند با کمک به پیمایش بیشتر (۴ برابر CNG با سوخت گیری در حجم مشابه) در هر بار سوخت گیری، هم از بار ترافیکی شهر بکاهد و هم از نظر اقتصادی برای صاحبان خودرو ها مقرون به صرفه باشد.
جلوگیری از هدررفت گاز مایع / خودرو های بهترین محل مصرف
بنا بر آمار، مقدار تولید گاز مایع کشور حالا سالانه حدود ۱۸ میلیون تن است. در سال ۹۷ از این مقدار تولید، حدود ۲.۵ میلیون تن برای مصارف داخلی کشور مصرف شده و ۶ میلیون تن به به صادرات اختصاص یافته است. مساله اصلی در شرایط فعلی کشور که تاثیر تحریم ها در کاهش صادرات محصولات گازی و نفتی از راه دریا بسیار مشهود است، این است که با تعریف منبع مصرف جدیدی مانند خودرو ها بتوانیم از هدر رفت سالانه ۹.۵ میلیون تن LPG تولیدی مازاد در کشور جلوگیری نماییم.
بهترین منبع مصرف جهت راه اندازی در کوتاه مدت، خودرو ها هستند. چونکه با مصرف LPG مازاد به جای بنزین (که مقرر است در فلرها و خط لوله گاز طبیعی بسوزد) در خودرو ها، هم از سوختن بی نتیجه آن جلوگیری می شود و هم با صادرات بنزین معادل آزاد شده با قیمت بیشتر، می توان برای کشور ارزآوری نمود.
ایمنی سی ان جی کمتر از گاز مایع
در مصاحبه مذکور همینطور آرمان مقدم به نشت و نشر LPG از مخازن خودرو ها و خطرات مربوط به آن اشاره نمود. اما لازم به توضیح است که در صورت به رسمیت شناختن LPG در سبد سوخت کشور، با اعمال استانداردهای تبدیل خودرو های بنزین سوز و سوخت گیری آنها از جایگاه های رسمی و مجاز، از سویی LPG از مخزن ذخیره سازی نشت نخواهد کرد.
از طرفی مطالعات و تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف نشان دهنده ایمنی بالای استفاده از اتوگاز هستند و به محدودیت های اشتعال و انفجار بیشتر LPG نسبت به سایر سوخت ها اشاره می کنند. در حالت استاندارد هم خطر نشت سوخت کمتر از خطر یک دستگاه بنزین یا دیزل است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، از طرفی این مسئول شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، به مزیت های اقتصادی و فنی CNG نسبت به LPG اشاره کردند اما در حالت کلی این ادعا درست نیست و بنا بر نظر کارشناسان و با عنایت به قیمت های این دو سوخت و پیمایش بیش تر خودرو با سوخت اتوگاز نسبت به CNG، در شرایط فعلی از نظر اقتصادی استفاده از LPG در خودرو بهتر از CNG است.
۱۰ میلیون تن گاز مایع بی استفاده
آرمان مقدم همینطور یکی از علل خود برای رد LPG بعنوان سوخت خودرو را برخورداری کشور از منابع زیاد گاز طبیعی نام برد. این در حالیست که استفاده از اتوگاز به جای بنزین و گازوئیل منافاتی با گسترش CNG نداشته و هم می توان CNG را در کشور گسترش داد و هم LPG مازاد را در خودرو ها مصرف نمود.
این اظهارات در حالی از سوی آرمان مقدم بیان شده است که پیش از افزایش تولید LPG در کشور، یکی از برنامه های وزارت نفت تعیین محل مصرف جدیدی مانند خودرو ها برای مقدار مازاد بود. گفته های زنگنه و مشاوران وی در سال ۹۴ شاهدی بر این ادعاست.
بنا بر آمار، مقدار تولید گاز مایع کشور حالا سالانه حدود ۱۸ میلیون تن است. در سال ۹۷ از این مقدار تولید، حدود ۲ میلیون تن برای مصارف داخلی کشور مصرف شده و ۶ میلیون تن به به صادرات اختصاص یافته است.