به گزارش زیپو کالا کشورهای همسایه و اوراسیا برای صادرات برق دارای یک بازار ۱۴۰۰ میلیارد دلاری هستند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ستاد همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، نشست «تجارت منطقه ای برق؛ الزامات و اولویت ها»، با حضور تعدادی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در پژوهشکده مطالعات فناوری برگزار گردید. این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سالجاری با مبحث «تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی» برگزار می شود. اهمیت، الزامات و سازوکارهای استفاده از فرصت جغرافیایی استراتژیک ایران در تجارت منطقه ای برق، متولی این حوزه و وضعیت کنونی تجارت برق کشور همچون مواردی بود که به صورت مفصل در یک نشست به آنها پرداخته شد.
در ابتدای این نشست صالح رحیمی، کارشناس ارشد انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن اشاره به اینکه رویکرد کلی باید تجارت برق باشد یعنی ترانزیت، صادرات و مشارکت در تولید برق نه صرفا صادرات برق، اظهار داشت: هیچ کشوری همیشه وارد کننده برق نخواهد بود پس نمی توان صرفا بر صادرات برق متمرکز شد.
وی اضافه کرد: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در ۴ ماده به تعاملات منطقه ای و تجارت برق اشاره شده است. در ماده ۴۹ قانون برنامه ششم توسعه هم بر تجارت منطقه ای برق تاکید گردیده است، در ردیف پنجم بند ب سند ملی راهبرد انرژی کشور هم بر همین مساله تاکید گردیده است.
پتانسیل ۴۰۰ میلیارد دلاری صادرات برق اوراسیا
در ادامه پیام باقری نایب رییس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق کشور اظهار داشت: چرا ما یک استراتژی بلندمدت و نقشه راه نداشتیم که همه ذینفعان حوزه برق منطقه ای نداریم به جهت اینکه بتوانیم قطب برق منطقه شویم؟ ما با ظرفیت فراوانی در منطقه به لحاظ نیاز منطقه مواجه هستیم. بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار نیاز کشورهای همسایه به برق است. ۴۰۰ میلیارد دلار هم اوراسیا است که حجم زیادی است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که چنین ظرفیتی داریم.
وی اضافه کرد: آمار دقیقی از برآورد پتانسیل صادرات برای کشورهای منطقه نداریم. اما کشورهای منطقه با عنایت به ظرفیت و نیازهایشان ظرفیت توسعه صادرات را دارند. علیرغم این اگر قراردادهایی داشته باشیم که نتوانیم به آنها پایبند باشیم این قراردادها در بلندمدت به روابط دو کشور صدمه می زند. باید نگاه سیستمی به مسئله داشته باشیم. هماهنگی بین دستگاههای مختلف در حوزه انرژی چالش اساسی برای صادرات برق است.
موقعیت جغرافیای مناسب مزیت پایدار ایران
در آخر نشست صادق کریمی، رئیس گروه دیپلماسی انرژی اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران اظهار داشت: اغلب مدعوین در مسئله لزوم اقدام در حوزه تجارت منطقه ای برق و اینکه باید به سراغ ترانزیت و خرید و فروش برق رفت، توافق دارند.
وی نبود هماهنگی های بین بخشی داخلی و عدم تعیین تکلیف بخش خصوصی را از موانع تجارت منطقه ای برق دانست و اظهار داشت: اولویت های ما این است که اولاً تا مدتی روی مزیت صادرات تکیه نماییم، ثانیاً برویم به سمت صادرات خدمات در بازه جغرافیایی محدود با همسایگان و ثالثاً برویم به سمت منابع برق تا بتوانیم ترانزیت نماییم.
کریمی ضمن اشاره به اهمیت ثبات و پایداری مسائل بین المللی اظهار داشت: اگر این فرصت از دست رود تا سال ها از دست می رود. یک کشور یک مرتبه به شما اعتماد می کند. ما باید در داخل نحوه تعامل با همسایگان در حوزه تجارت برق را تعیین تکلیف نماییم. به صورت کلی اگر دیدیم مهم می باشد و توانایی اش را داریم باید به الزاماتش پایبند باشیم
کریمی در انتها اضافه کرد: من معتقدم که اگر دنبال پیشرفت و توسعه هستیم باید دقت کنیم چه مزیتی داریم که قابل گرفتن از ما نیست. آنچه قابل رد و بدل کردن نیست جغرافیا است. ما در این نقطه قرار گرفته ایم و مزیت هم داریم. اگر رفتیم به سمت مزیت هایی که در رابطه با جغرافیا هستند، اینها مزیت هایی است که نمی توانند از ما بگیرند.
منبع: zipokala.ir