به گزارش زیپو کالا به قول معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، مقرر است حمایت های همگرایی از تیم ها و شرکت ها فراتر رود و شامل افراد نخبه و مستعد فعال در این صنعت مثل بازیکنان حرفه ای، استریمرها، فعالان رسانه ای، بازی پژوهان و بازی آموزها هم شود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، ساختار حمایتی همگرا که با هدف پشتیبانی از فعالان صنعت بازی کشور شکل گرفت، دومین سال فعالیت خویش را هم پشت سر گذاشت و درست از چند هفته دیگر و پیش از ورود به هزاره جدید، برنامه ریزی هایش برای ثبت نام از متقاضیان جدید عضویت در این ساختار را آغاز می کند.
در آستانه سه ساله شدن این ساختار حمایتی که حالا اسم و رسمش برای بازی سازان ایرانی کاملا شناخته شده است، سید محمدعلی سیدحسینی -معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای- در گفت وگویی درباره سازوکار این ساختار حمایتی که رویکردش پشتیبانی از بازی سازان است نه بازی ها و البته برنامه هایش برای توسعه این ساختار در سال ۱۴۰۰ توضیح داد. اینکه مقرر است حمایت های همگرایی از تیم ها و شرکت ها فراتر رود و شامل افراد نخبه و مستعد فعال در این صنعت مثل بازیکنان حرفه ای، استریمرها، فعالان رسانه ای، بازی پژوهان و بازی آموزها هم شود.
سیدحسینی در پاسخ به اینکه ساختار حمایتی همگرا بنا به چه لزوم و نیازی شکل گرفت، اظهار نمود: یکی از مأموریت های اصلی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری مبحث پشتیبانی از تمام فعالان اکوسیستم صنعت بازی کشور شامل بازیکنان، آموزش گیرنده ها، پژوهشگران و فعالان رسانه ای این حوزه و بویژه بازی سازها است. طی سال هایی که از تاسیس بنیاد گذشته، ما انواع حمایت ها از فعالان صنعت بازی کشور را تجربه کرده ایم و به شکلی تمام فعالیتهای بنیاد بر رویکرد حمایتی متمرکز است؛ اما حمایت هایی که به صورت مستقیم متوجه بازی سازان است در چارچوب معاونت حمایت بنیاد تعریف شده.
وی افزود: بنیاد از آغاز تاسیس خود در جهت مشروعیت سازی و تمرکز بر تولید بازی های ویدئویی ایرانی کار کرده و از برخی پروژه های خاص بازی سازی شرکت ها و تیم های بازی ساز حمایت های مستقیمی انجام داده است. در مقطعی بنیاد به نشر بازی ها کمک کرده و در مرحله ای جوایز صادراتی برای بازی سازان در نظر گرفته است؛ اما طی دو سه سال گذشته بنیاد به سمت تعیین سازوکاری هوشمند برای عرضه این حمایت ها حرکت کرده است.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ایبا ایجاد ساختار حمایتی همگرا در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، با ارزیابی تیم ها و شرکتهای متقاضی عضویت در این ساختار، حمایت ها به صورت سیستماتیک و متناسب با خدمات مورد نیاز بازی سازان و شایستگی ها در اختیار آنها قرار می گیرد. با تعریف این سازوکار، بنیاد دیگر از تولید محصولی خاص حمایت نمی کند بلکه از تولیدکننده حمایت می کند.
سیدحسینی با اعلان اینکه با شکل گیری ساختار حمایتی همگرا حمایت مستقیم بنیاد از پروژه های بازی ساز کنار گذاشته شده است، توضیح داد: با این کار تیم ها و شرکتهای بازی ساز در روند تولید و حتی نشر بازی به بنیاد وابسته می شدند و به شکلی مداخله ای مصنوعی از جانب بنیاد در تولید بازی های سفارشی و جهت دهی به آن به وجود می آمد که این روند به سبب بروز اختلال در بازار بازی و عدم ساخت بازی های مخاطب محور کنار گذاشته شد.
وی افزود: هم اکنون دیگر بنیاد برای ساخت پروژه های بازی سازی هزینه مستقیمی انجام نمی دهد ولی مطالبه نهادها، سازمان ها و شرکت هایی که برای ترویج اهداف شان احتیاج به ساخت بازی داشته باشند را به اعضاء همگرا اطلاع رسانی می نماییم و بنیاد در جهت دفاع از حقوق بازی سازان بعنوان ناظر وارد عمل می شود و بر این روند نظارت می کند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای در پاسخ به اینکه چه بازی سازانی می توانند از خدمات ساختار حمایتی همگرا استفاده کنند، اظهار داشت: تیم ها و شرکتهای دارای شخصیت حقیقی و حقوقی می توانند با عضویت در ساختار حمایتی همگرا از خدمات آن استفاده کنند. شخصیت های حقیقی عموما تیم های بازی سازی هستند و امکان دارد در این قالب افرادی که به صورت مستقل مبادرت به ساخت بازی می کنند هم قرار بگیرند که پس از ارزیابی ها می توانند به عضویت این ساختار درآیند.
سیدحسینی درباره روند و چگونگی ارزیابی ها اظهار نمود: ما در حال طراحی چند مدل عضوگیری برای ساختار حمایتی همگرا هستیم. این عضوگیری تابحال برپایه این دو مدل انجام شده که یا تیم های مستعد بازی سازی از راه مبادی معتبر به ما معرفی شده اند یا طبق روال سنتی ثبت نام کرده اند. در مدل اول، این تیم ها وارد رتبه غزال همگرا می شوند و با عنایت به بودجه ای که به آنها اختصاص پیدا می کند، تحت نظارت مبادی معرفی شده از خدمات حمایتی استفاده می نمایند.
وی افزود: در مدل دوم که همان روال ثبت نام سنتی است که برپایه بودجه سالانه ای که برای این منظور در نظر گرفته می شود، ظرفیتی برای ثبت نام و پذیرش در همگرا تعریف می شود. در این مدل هر تیم یا شرکت بازی سازی می تواند تقاضای عضویت دهد و بعد از ثبت تقاضا و عرضه مستندات مورد نیاز از سه جنبه کیفیت تولید، مخاطب و بازار و مولفه های ترویج ارزش های فرهنگی، امتیازی از یک تا ۱۰۰ به آنها اختصاص پیدا می کند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای در پاسخ به اینکه برای ارزیابی درخواست های متقاضیان شورایی وجود دارد؟ توضیح داد: بازی های به لحاظ کیفیت تولید در شورای تولید که با حضور خبرگان این صنعت (ترکیبی متشکل از اعضاء بنیاد و بازی سازان) تشکیل شده از زوایای مختلفی بررسی می شود. علاوه بر کیفیت تولید بازی، سطح فنی افراد فعال در تیم یا شرکت سازنده بازی هم مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند.
سیدحسینی همینطور اشاره کرد: در ارزیابی جنبه مولفه های ترویج ارزش های فرهنگی هم از آنجایی که بنیاد زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بر چهار اولویت فرهنگی مورد نظر این وزارتخانه تمرکز کرد. بر این اساس اگر محتوای بازی های مبتنی بر این چهار ارزش فرهنگی بودند، امتیاز گرفتند.
وی درباره معیار سطح بندی تیم ها و شرکتهای متقاضی عضویت در این ساختار توضیح داد: ساختار حمایتی همگرا ۵ رتبه اصلی دارد که در سه سطح طبقه بندی می شود. سطح سه که در رتبه غزال قرار می گیرد، شامل تیم های مستعدی هستند که از راه مبادی به ساختار حمایتی همگرا معرفی می گردند و دارای یک رتبه هستند. سطح دو و سه هر کدام دو رتبه دارند که رتبه بالاتر شامل شرکت ها و رتبه پایین تر شامل تیم ها می شود.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای افزود: با این رتبه بندی توانسته ایم امتیازهایی را برای شرکت ها قائل شویم چون که معمولا سازمان ها و نهادهای دولتی از مجموعه هایی که به صورت شخصیت حقیقی فعالیت دارند، حمایت نمی کنند و این حمایت ها را منوط به شرکت ها می کنند. با اعتمادسازی انجام شده در سازوکار ساختار حمایتی همگرا، تمام شرکت هایی که دارای دو رتبه همگرا هستند در لیست شرکتهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرند و از بخشی از امکانات شرکتهای دانش بنیان استفاده کنند.
سیدحسینی در پاسخ به اینکه شرکت ها و تیم های عضو همگرا از چه خدمات حمایتی می توانند استفاده کنند؟ اظهار داشت: خدمات عرضه شده به اعضاء همگرا با عنایت به نیازهای بازی سازان گسترده است و حمایت های عرضه شده واقعی تر از گذشته است. چون که هم بازی ساز در نوع خدمتی که دریافت می کند باید مشارکت کند، هم خدمات دهنده با تخفیف هایی که در نظر می گیرد، مشارکت می کند و هم بنیاد و منابع حمایتی دیگر.
او همینطور اشاره کرد: خدمات عرضه شده به بازی سازان در سه دسته بندی اصلی خدمات داخلی، خدمات صادراتی و خدمات در رابطه با بازی های جدی قرار می گیرد. ضمن اینکه عرضه خدمات صادراتی برپایه تفاهمنامه ای که با مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری به صورت مشترک با این نهاد انجام می شود.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای افزود: استقرار در فضای کار اشتراکی در جهت هم افزایی میان تیم ها و کاهش هزینه ها، خدمات در رابطه با نشر و تبلیغات، عرضه خدمات در ارتباط با نیازهای زیرساختی و استفاده از فناوری های پرهزینه مانند موشن کپچر، تأمین هزینه حضور بازی سازان در رویدادهای حضوری و آنلاین، عرضه خدمات آموزش، مشاوره و منتورینگ، خدمات در رابطه با خرید گزارش های تحقیقات بازارخارج از کشور، خدمات در رابطه با پژوهش های کاربردی برای بهینه سازی بازی و خدمات مرتبط به بازی های جدی ویژه بازی سازان بازی های جدی همچون خدمات ساختار حمایتی همگرا به اعضاء است. نیاز بازی سازان به خدمات مورد نیاز دائم در حال به روزرسانی است و تلاش می شود که نیازهای دیگر هم در این دسته بندی قرار گیرد.
سیدحسینی با اعلان اینکه یکی از اهداف ما این است خدماتی که تاثیرگذاری بیشتری در رشد مستقل بازی سازان دارند، عرضه دهیم، اضافه کرد: در این زمان ۹۰ درصد بازی سازان متوسط رو به بالا از حمایت های ساختار همگرا بهره برده اند که با این حمایت ها نوعی وابستگی دولتی برای بازی سازان بوجود آورده ایم و مداخله مستقیم بنیاد در مورد پشتیبانی از بازی سازان را به شدت کاهش داده ایم.
وی درباره استقبال بازی سازان از ساختار حمایتی همگرا بیان نمود: هم اکنون هم شرکتهای بزرگ و مطرح و هم شرکتهای متوسط و کوچک عضو این ساختار هستند. هر چقدر تعداد تیم ها و شرکتهای متقاضی دریافت پشتیبانی از همگرا کمتر شود، از این جهت که آنها با رسیدن به بلوغ نیازی به دریافت این خدمات ندارند، مورد رضایت ما است. ولی در شرایط فعلی وظیفه خود می دانیم که این حمایت ها را در جهت توسعه و توانمندسازی بازی سازان انجام دهیم تا این بازی سازان با بزرگتر شدن بتوانند بعدها از شرکت ها و تیم های کوچک تر حمایت کنند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای در پاسخ به اینکه آیا ساختار حمایتی همگرا پشتیبانی از بازی های فرهنگی و اسلامی را در اولویت قرار می دهد، اظهار داشت: در ساختار همگرا محدودیتی در این خصوص وجود ندارد و هدف ما پشتیبانی از صنعت بازی تولید داخل است. نکته ای که در این خصوص وجود دارد اینکه ما از بازی سازان حمایت می نماییم نه از بازی. امکان دارد بازی ساز در رزومه کاری خود چند بازی فرهنگی، چند بازی سرگرمی و بازی مبتنی بر گیم پلی و گیم دیزاین داشته باشد. از این جهت از تمامی جهات سنجیده می شود؛.
سیدحسینی افزود: در مورد بازی های با شرایط فنی یکسان اگر یک بازی تمرکز فرهنگی بیشتری داشته باشد، از جنبه مولفه های ترویج ارزش های فرهنگی امتیاز بیشتری می گیرد و امکان دارد در رتبه بالاتری قرار بگیرد؛ اما این فرضیه که ساختار همگرا از بازی هایی با ساختار مشخص حمایت می کند، کاملا غلط است. چونکه ما از بازی حمایت نمی نماییم و از استودیو سازنده بازی حمایت می نماییم.
او همینطور اشاره کرد: ساختار حمایتی همگرا یک سیستم جامع ملی است و حتی استودیوهایی هم که صرفاً بازی سرگرمی ساخته باشند؛ اما با این کار به ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ارزآوری کمک کرده باشند، مورد حمایت همگرا قرار می گیرند. ضمن اینکه به بازی هایی که دارای مولفه های فرهنگی هستند هم توجه داریم. در اعطای حمایت ها هیچ تفاوتی میان بازی های با رویکرد سرگرمی با بازی های دارای مولفه های فرهنگی نیست؛ اما در ارزیابی ها تأثیر دارد.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای درباره برنامه های همگرا برای سال ۱۴۰۰ و توسعه این ساختار حمایتی توضیح داد: برای سال ۱۴۰۰ برنامه های معاونت حمایت بنیاد را هم با برنامه های ساختار حمایتی همگرا متمرکز کرده ایم و نگاه مان این است که همه به صورت برابر به حمایت های این ساختار دسترسی داشته باشند. اگر همگرا به روزرسانی شود و ساختار تنومندی پیدا کند، سبب پایداری سیاست های حمایتی خواهد شد و بازی سازان می توانند انتظار داشته باشند که طی ۵ سال آینده یک سیستم حمایتی پویا و درست وجود دارد.
سیدحسینی افزود: هدف دیگر ما این است که با عنایت به نیازهای بازی سازان پویایی خدمات را حفظ، نیازها را به روزرسانی و برپایه این نیازها حمایت ها را تزریق نماییم. رویکرد ما این است که برای توسعه ساختار همگرا برنامه های این ساختار را به حوزه های دیگر این اکوسیستم هم توسعه دهیم. یک لایه از همگرا شرکت ها و تیم های توسط هستند که در نظر داریم آنها را به سمت مشارکت با بازیگران بزرگ و اثرگذار این حوزه در بخش های مخلتف شامل پلت فرم های عرضه دیجیتال بازی، ناشران بزرگ داخلی و بین المللی سوق دهیم.
وی درباره پشتیبانی از افراد فعال در این اکوسیستم هم توضیح داد: برنامه دیگر ما هدایت حمایت های همگرا به سمت افراد نخبه و مستعد این حوزه است. مانند بازی سازانی که شناخته شده نیستند یا کسانی که در جشنواره ها در بخش های مختلف مورد توجه قرار می گیرند و مطرح می شوند. همینطور در نظر داریم از بازیکنان حرفه ای هم که در مسابقات بین المللی مقام کسب می کنند، استریمرها و خبرنگاران رسانه ای برتر که در این عرصه فعال می باشند، حمایت های ویژه ای انجام دهیم.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای افزود: یکی دیگر از برنامه های حمایتی ما برای سال ۱۴۰۰ پشتیبانی از بازی آموزهای ممتاز و برتر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد است تا بتوانند در بحث آموزش ارتقاء پیدا کنند. پشتیبانی از بازی پژوهانی که تحقیقات و مقالات برتری در حوزه اکوسیستم صنعت بازی عرضه کرده اند و کسانی که در حوزه بازی های جدی بازی ساخته اند هم جزء برنامه های حمایتی همگرا از افراد نخبه و برتر این صنعت است. پشتیبانی از تولید مبحث دیگری است که در برنامه حمایتی ساختار همگرا برای سال ۱۴۰۰ دنبال خواهد شد که طی توافق با نهادها و شرکت ها آنها را برای سرمایه گذاری در تولید بازی تشویق و ترغیب نماییم.
سیدحسینی درباره برنامه حمایتی از بازی سازان در سال ۱۴۰۰، خارج از بحث همگرا، اظهار داشت: یکی از برنامه های معاونت حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نشر بازی های هایپرکژوال است. نشر این بازی ها هم اکنون هیچ سازوکار مشخصی ندارد؛ اما پیشبینی ها نشان داده است که در آینده سودآوری خوبی دارند. ورود بنیاد به این عرصه و برنامه ریزی برای توانمندسازی بازی سازان بازی های هایپرکژوال می تواند به توسعه این حوزه کمک نماید.
اسفند
3