مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در تحلیل وضعیت بازار خودرو، افزایش قیمت خودرو را با وجود تلاطم های اقتصادی امری طبیعی و فضای مجازی را نیز در راه قیمت گذاری موثر دانست.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، فرشاد مقیمی با حضور در برنامه تلویزیونی دست خط در آستانه روز کارگر، از وضعیت صنعت خودرو کشور، بازار آن، فعالیتهای اخیر ایران خودرو و اقدامات آن در راه خودکفایی، تأثیر تحریم ها بر این صنعت، آینده این صنعت در سایه برجام و… سخن گفت.
در ابتدای این برنامه، مقیمی بعد از صحبت در ارتباط با خود و چگونگی ورودش از معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به جاده مخصوص به دعوت وزیر وقت صمت (رضا رحمانی)، آن هم در سال شرایط سخت ناشی از تحریم ها و اوضاع نامناسب صنعت خودروسازی کشور در شهریور ماه سال ۱۳۹۸، در پاسخ به اظهارات مجری برنامه در خصوص شرایط نامساعد آن زمان که به طور مثال قیمت خودرو جهش قیمتی شدیدی را تجربه می کرد، اظهار داشت: زمانیکه در تلاطم های کلان اقتصادی قرار می گیریم، خودرو که کالایی سرمایه ای به حساب می آید، بیشتر مورد تقاضا قرار می گیرد و افراد کثیری علاقمند به سرمایه گذاری در این بازار می شوند.
وی ضمن اشاره به اینکه در گذشته هم سرمایه گذاری هایی در چارچوب طرح های پیش فروش و فروش های آتی اتفاق می افتاد، اظهار نمود: اما بخشی از دلیل فاصله قیمتی که میان دو قیمت کارخانه و بازار ایجاد می شد، به عرضه کم خودرو از خودروسازان هم مرتبط بود؛ چونکه در اوایل سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، کاهش قابل توجه تولید خودرو بوجود آمد.
وی اضافه کرد: در این شرایط مردم تاحدودی در بحث خرید و فروش خودرو تردید می کنند و همین مبحث سبب ایجاد شرایط نابسامان در بازار می شود و به طبع، قیمت آن افزوده می شود. چاره این مورد هم این است که رشد تولید اتفاق بیفتد. به عبارتی علاوه براینکه بایستی بازار اشباع شود، بایستی شرایط اقتصادی هم به ثبات برسد. هر چه شرایط اقتصادی در کشور با ثبات تر شود و تولید رشد کند، هر بازاری تثبیت می شود.
مدیرعامل ایران خودرو، افزایش قیمت خودرو در این شرایط را امری طبیعی دانست و اظهار نمود: در چنین شرایطی، افزایش قیمتی در بازار اتفاق می افتد که بخشی از آن هم حباب بوده و ارزش واقعی کالا نیست؛ بلکه ارزشی است که در نتیجه حضور برخی افراد در این بازار آشفته، شکل می گیرد. افرادی در این عرصه بازار به دنبال منافعی هستند که این منافع هم سبب ایجاد تغییراتی در بازار می شود.
تبعات هجوم افراد به بازار
مقیمی خاطرنشان کرد: زمانی در فضای مجازی خودرویی قیمت گذاری می شود اما مردم اطلاع دقیق از اینکه خودرو مذکور با این قیمت معامله شده یا نه را ندارند، بنابراین این ها قیمت گذاری کاذب است تا فضای قیمتی خودرو یا کالا را در آن بازه قیمتی تثبیت کند. از طرفی مردم در چنین شرایطی، نگران افزایش قیمت روزانه خودرو هم هستند و ازاین رو برای حضور در بازار ترغیب می شوند و می خواهند برای پیشگیری از مواجهه با قیمت بالاتر، هرچه زودتر وارد بازار شوند. از طرفی عرضه هم محدود است یا در مقاطعی (عرضه) مدیریت می شود؛ ازاین رو به صورت ناخودآگاه با رجوع افراد به بازار، در شرایطی که تقاضا متناسب با میزان عرضه نیست، قطع به یقین افراد در امر قیمت گذاری، تعیین کننده می شوند.
وی افزود: علاوه بر این، تغییرات در شاخصهای کلان اقتصادی هم بی تأثیر نبوده و همزمان با آنچه که اشاره شد، افزایش نرخ ارز هم در بازار به وجود آمد. طبیعتا با افزایش نرخ ارز، قطعات وارداتی هم با افزایش قیمت مواجه می شود؛ بنابراین این تصور در مردم ایجاد می شود که قیمت خودرو در آینده نزدیک احیانا گران خواهد شد و این خود عاملی برای افزایش بیشتر قیمت می شود.
مدیرعامل ایران خودرو، در ارتباط با تأثیر فضای مجازی بر قیمت خودرو در بازار، اظهار داشت: هم اکنون فضای مجازی بسیار تعیین کننده قیمت شده است و مردم خیلی از اطلاعات مورد نیاز خویش را از فضای مجازی کسب می کنند و براین اساس خوراک بیشتری هم در آن تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد و سبب جریان سازی می شود.
وی با اشاره به اینکه در زمان فعالیت خود در وزارت صمت مبحث میزان معاملات و تغییرات آن با ماه های پیشتر را از برخی دفترخانه ها پیگیری می کرده است، اظهار داشت: کاملاً مشهود بود که نه خودرو های دست دوم معامله می شود و نه خودرو های صفر. در واقع فضا برای افرادی که خودرو یا منابع مالی در اختیار داشتند، فراهم می شد که به این بازار ورود کرده و از آن استفاده کنند.
فرانسوی ها خیلی پیشتر از اجرایی شدن تحریم ها، چمدان ها را بسته و رفتند
در ادامه این برنامه، مقیمی ضمن اشاره به اینکه خودروسازان فرانسوی بسیار پیشتر از آنکه تحریم بخواهد اجرا شود، ترک همکاری کردند خاطرنشان کرد: از ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ اعلام می شد که از ۱۳ آبان تحریم ها اعمال می شود. در همان روزهای ابتدایی فرانسوی ها چمدان خویش را بستند و به تدریج از کشور خارج شدند. در نهایت هم این مردم بودند که در مقابل محصولاتی که باید تولید می شد، دست خالی ماندند.
او در پاسخ به این سؤال که چرا معتقدید اصرار برای همکاری با فرانسوی ها به آفتی برای صنعت خودروسازی تبدیل گشته است؟ تصریح کرد: هرچه همکاری ها و مشارکت ها بیشتر باشد، دستاورد اهداف هم توقیق بیشتری خواهد داشت اما اینکه همکاری با چه شرکت و اشخاصی و بر سر چه موضوع هایی باشد، نکات کلیدی است که ابتدا باید تعیین تکلیف شود.
وی خاطرنشان کرد: در همکاریهای مشترک با خارج از کشور دیگر به هیچ عنوان نباید بر روی محصول همکاری نماییم. امروز به اعتقاد بنده بایستی در امر دانش و فناوری شریک با سایر کشورها شویم؛ درصورتیکه کسی (کشوری/شرکتی) شرایط لازمه را برای این همکاری دارد، میتوان با آن وارد مشارکت شد و ارتباط برقرار کرد. البته یکسری شروط دیگر هم وجود دارد که امکان دارد در شاخص هایی که بررسی می شود، برخی حوزه ها از دستور کار بیرون بروند.
مقیمی ضمن یادآوری اینکه دسترسی به برخی قطعات برای ما وجود نداشت و ورود هرگونه قطعه را ممنوع کرده بودند یا بعضی از قطعات در گمرک وجود داشت اما امکان ترخیص نبود، اظهار داشت: طی فرآیندهایی توانستیم مصوباتی را دریافت کرده تا بتوانیم این قطعات را ترخیص نماییم و خودرو ها را در اختیار مردم قرار دهیم. باتوجه به اینکه شرایط ترخیص آنها اعلام نشده بود، این عدم اظهار سبب شده بود که قطعات در گمرک باقی بماند. قسمتی دیگر از قطعات هم در کشورهای مبدا بود که البته همچنان هم هست و به دست ما نرسید. در واقع در مبدا تولید شد اما ارسال نشد. البته همین تحریم ها و موانع سبب شد که امروز به همت مهندسان خود در تولید داخلی و خودکفایی این قطعات، مفتخر باشیم.
در قطعات الکترونیکی به بازارهای جهانی نیاز داریم
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه امروز در صنعت خودروی کشور مصرف کننده قطعات الکترونیکی هستیم و در راه برقی سازی خودرو ها در حال حرکت، تصریح کرد: این برقی سازی خودرو به معنای استفاده بیشتر از قطعات الکترونیکی در خودرو است که این قطعات الکترونیکی بیشتر در خودرو به معنای وابستگی به خارج کشور هم هست. خودرو که تنها نباید در داخل تولید و در داخل هم مصرف شود؛ بنابراین بایستی به بازارهای جهانی دسترسی پیدا نماییم.
وی اضافه کرد: امروز برای آنکه بتوانیم خودروی خودمان را به بازار جهانی عرضه نماییم، یکی از ابزارها و روش ها این است که خودرو را به روز تولید نماییم. این مهم در محصول جدید ایران خودرو ظرف کمتر از یکسال به سرانجام رسید. بخش قابل توجهی از قطعات آن بایستی از خارج از کشور وارد می شد تا به مرحله تولید برسد اما به همت قطعه سازان موفق به انام این کار در داخل شدیم.
این مدیر خودروساز افزود: نشستی با قطعه سازان برگزار کردیم و از همه قطعه سازان سراسر کشور دعوت شد که ضمن آن میثاق نامه ای به امضا رسید. با قطعه سازان کشور توافق کردیم که ظرفیت تولید روزانه خویش را از حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه به حدود ۲۰۰۰ دستگاه در روز برسانیم. طی میثاق نامه اول به ۲۰۰۰ دستگاه رسیدیم و مجدد میثاق نامه ای دیگر با قطعه سازان منعقد شد تا به ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسیم. باتوجه به اینکه این رقم عدد قابل توجهی است و به هر میزان که بیشتر شود و بازار کشش داشته باشد، سبب خواهد شد که بتوانیم هزینه های سربار را بیشتر سرشکن نماییم.
بالغ بر ۹۲ درصد قراردادهای تارا داخلی است
مقیمی با اشاره به اینکه در تولید یک خودرو ۳۷ درصد مواد اولیه و ۳۰ درصد قطعات الکترونیکی به کار می رود اظهار نمود: ۳۳ درصد الباقی در ارتباط با خودروساز و همکارانی است که در این عرصه فعال هستیم. در محصول جدید تارا که بزودی به بازار عرضه می شود و مسائل کیفی آن به شرایط بسیار خوبی رسیده و قابلیت عرضه دارد، ۹۲.۳ درصد قراردادها با شرکتهای داخلی امضا شده است. حتی خودرو دناپلاس اتوماتیک که در سال ۱۳۹۸ به بازار ارائه شد، توانسته شرایط خوبی را به لحاظ کیفی کسب کند و نخستین خودروی ۵ ستاره کیفی تولید داخل شود.
وی ضمن اشاره به اینکه لیست قطعات مورد نیاز را با محوریت وزارت صمت در نمایشگاهی به عرضه گذاشتیم، اظهار داشت: همزمان از تولیدکنندگان داخلی هم برای تولید کمک خواستیم. باتوجه به اینکه “قوای محرکه” یکی از مهم ترین اجزای پلتفرم یک خودرو است، طراحی آنرا در یکی از شرکتهای گروه پایه گذاری کردیم و با همت آنها و بررسی گیربکس های گوناگونی از سراسر دنیا، نهایتاً گیربکسی طراحی شد که این طراحی برای نخستین بار داخل کشور صورت گرفت.
نصب دو گیربکس نیمه اتوماتیک بر روی خودرو در هفته آینده
وی اضافه کرد: ادامه این مسیر قله اول ما در بحث گیربکس بود. بعد از آن در قله دوم، توانستیم این گیربکس را نیمه اتوماتیک تولید نماییم. دو مورد از این گیربکس های نیمه اتوماتیک هفته آینده روی خودرو نصب می شود. یکی از آنها نصب شده و تست های اولیه آن در حال انجام می باشد. امسال تولید انبوه گیربکس نیمه اتوماتیک را در مجموعه صنعتی نیرومحرکه آغاز خواهیم کرد. تلاش ما این است که این گیربکس ها بر روی خودروهایی با نشان ایرانی نصب و استفاده شوند.
راه اندازی خط تولید گیربکس اتوماتیک تا ماه آبان
مقیمی افزود: همزمان، گیربکس اتوماتیک را هم در دستور کار قرار داده ایم که احیانا تا آبان ماه سالجاری، خط تولید گیربکس اتوماتیک هم به مرحله نهایی خواهد رسید. زمانیکه به دانش فنی دست پیدا کردیم، توانستیم یک دنده هم اضافه نماییم که همین گیربکس های شش سرعته، تا ۲.۵ درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد؛ ازاین رو مسیر برای تحقق کاهش مصرف سوخت، می تواند همین گیربکس های شش سرعته باشد.
از ۶۴ درصد مونتاژکاری به ۶۸ درصد تولید داخل رسیدیم
مدیرعامل ایران خودرو ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸، این گروه خودروسازی توانست حدد ۲۳۰۰ دستگاه خودرو تولید نماید اظهار نمود: این میزان نسبت به آمار تولید در سال ۱۳۹۷ رشد قابل توجهی داشت. در سال ۱۳۹۹ نه تنها رشد ۶۷ درصدی تولید داشتیم و به تولید ۳۷۰۳ دستگاه خودرو رسیدیم، بلکه نکته قابل توجه “ترکیب تولید” بود. در سال ۱۳۹۸ در مجموعه ایران خودرو دیزل، ۶۴ درصدتولید به صورت CKD بود و قطعات از خارج وارد و در داخل مونتاژ می شد اما سال قبل بالغ بر ۶۷ تا ۶۸ درصد تولید ما داخلی بوده است. در این تولید داخل نه تنها محصولات قدیمی ساخته شده اند، بلکه برخی از محصولات جدید هم تولید کرده ایم. امروزه کشنده جدید به بازار عرضه می نماییم یا اتوبوس را بعد از توقف ۹ ساله خط تولید، باردیگر راه اندازی کرده ایم.
وی تصریح کرد: نکته قابل توجه اینجاست که راه اندازی مجدد خط تولید اتوبوس را با ارزبری حدود ۵۸ هزار یورویی آغاز کردیم اما هم اکنون این میزان ارزبری را به ۴۴ هزار یورو کاهش داده ایم و برای سالجاری هم هدف گذاری شده تا ۳۳ هزار یورو هم کاهش دهیم.
این مدیر صنعتی، در پاسخ به مبحث مطرح شده از جانب مجری برنامه در خصوص اینکه ” گفتید سهام بانک پارسیان که در اختیار یکی از شرکتهای خودروسازی است به چه درد تولید می خورد؟!” اظهار داشت: حقیقت این است که این سهام در اختیار ایران خودرو است و از دهه های گذشته این سهام توسط گروه صنعتی ایران خودرو خریداری شد. اگر بنگاهی با این عظمت که ۵۶ هزار نفر نیروی انسانی دارد، ارزش محصولاتی که به قیمت های روز می فروشد، بالغ بر ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است، اینکه نهادی مالی در کنار خود داشته باشد عیب نیست؛ ضمن اینکه در دنیا هم خیلی از این روش استفاده می نمایند، اما اگر ما امروز در ساختارهای مدیریتی خود نتوانیم این مورد را به خوبی مدیریت نماییم، شاید یکی از لزوم ها این باشد که از این سهام خارج شویم. کمتر از یک درصد از سهام ایران خودرو در این بانک پارسال واگذار شده است. البته کل آنرا به بلوک گذاشتیم که بفروشیم، اما خریداری وجود نداشت که بتواند این سهام را بخرد.
وی در ارتباط با دارایی ها و املاک در اختیار این گروه خودروسازی هم اظهار داشت: در انتهای سال ۱۳۹۸ توانتسم دارایی های خویش را ارزیابی مجدد نماییم و تعداد خیلی از این املاک را تعیین تکلیف کردیم. قصد داشتیم املاک را بفروشیم اما سند نداشت؛ بنابراین ابدا بایستی اسناد این املاک تهیه و رفع معارض می شد تا بتوانیم بفروشیم. این در شرایطی است که کسی نمی تواند متصور باشد که دارایی ایران خودرو ملک باشد. همه انتظار دارند که دارایی ایران خودرو دانش و خودرو و گیربکس و قطعات باشد؛ دارایی ایران خودرو باید از جنس تولید قطعات باشد. اگر این دارایی ها در بنگاه ما وجود داشته باشد، ایرادی بر آن وارد نیست اما درصورتیکه این دارایی ملک باشد، ایراد است. توازن یا مدیریت درستی در سرمایه ها و دارایی ها اتفاق نیفتاده است.
بدهی ۱۴ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به نظام بانکی
مقیمی در ارتباط با بدهی های و دارایی های این مجموعه خودروسازی اظهار نمود: هم اکنون ایران خودرو حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به مجموعه بانکی کشور بدهکار است و دارایی های ایران خودرو بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است.
وی در پاسخ به اینکه آیا این میزان بدهی ها و دارایی ها، تعادلی معقول دارد؟ خاطرنشان کرد: بالانس از یک نگاهی معقول است و از نگاه دیگری معقول نیست. اینکه بدهی برای چه کاری بوجود آمده است. اگر بدهی برای توسعه بوجود آمده اشکالی ندارد، اما اگر یک بدهی ایجاد شود که ایجاد ارزش افزوده نکرده باشد، قابل قبول نیست.
مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به اینکه نظر وی در ارتباط با برخی اظهارنظرها در خصوص اینکه “تا زمانیکه واردات خودرو آزاد نشود، صنعت خودرو ما پیشرفت نخواهد کرد و تا زمانیکه صنعت خودرو ایران در این رقابت نیفتد، پیشرفت نخواهد کرد” اظهار نمود: همانطور که اشاره شد که بایستی خودروی ما به بازارهای جهانی ورود کند. همترازی با کشورهای دنیا یکی از علل اصلی برای ورود به بازارهای جهانی است. اینکه فرض شود با با ورود خودرو به کشور می توانیم به کیفیت لازم برسیم، چندان اشتباه به نظر نمی رسد اما نکته این است که در شرایط ارزی موجود، کالاهای اساسی تر از خودرو هم وجود دارد که باید به آنها پرداخت و دیگر خودرو چندان در اولویت نیست.