چرا وام كرونا خیلی خریدار نداشت؟

زیپو کالا: باوجود آنکه پرداخت تسهیلات کرونا با هدف پشتیبانی از صاحبان کسب و کارهای لطمه دیده پیش بینی شد اما گزارشها حاکی از آنست که تنها قسمتی از متقاضیان به استقبال از این وام رفته و موفق به دریافت آن شدند و عوامل مختلفی در کاهش استقبال از وام کرونا اثرگذار بوده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و لطمه دیدن خیلی از کسب وکارها خصوصاً صنوف خدماتی، دولت با پرداخت تسهیلات ویژه و وام های کم بهره در جهت پشتیبانی از صاحبان مشاغل و کسب و کارهای لطمه دیده گام برداشت و بمنظور حفظ اشتغال موجود در بنگاهها و پشتیبانی از نیروهای کار، پرداخت وام کرونا با نرخ سود ترجیحی ۱۲ درصد را مصوب کرد تا در اختیار بنگاههای خدماتی و تولیدی لطمه دیده از کرونا قرار گیرد.

بر این اساس وزارت کار با هدف حفظ اشتغال بنگاهها و صیانت از نیروهای کار، ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین لطمه از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای فهرست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند جهت استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی نمود تا مراحل ثبت نام خودرا از این طریق دنبال کنند.

کارگروه مقابله با نتایج اقتصادی کرونا نیز برای کمک به لطمه دیدگان کرونا برنامه ریزی و درچند نوبت پرداخت وام کرونا به متقاضیان و فعالان اقتصادی را تمدید کرد.

در اولین مرحله پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای لطمه دیده از کرونا در کشور پرداخت و متقاضیان به ۱۹ بانک تعیین شده در این عرصه عرضه شدند که مبلغ مذکور در ۱۴ رسته و ۸۵۸ زیر رسته تعریف شده است؛ در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا نیز رقمی معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد که به چهار بخش حمل و نقل، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش اختصاص یافت.

با وجود آنکه حدود نیمی از اعتبار و تسهیلات مصوب به مرحله پرداخت رسیده و قسمتی از متقاضیان و صاحبان کسب وکارهای لطمه دیده آنرا دریافت نمودند اما بخش اعظمی از متقاضیان هم بودند که از گرفتن این تسهیلات منصرف شدند یا موفق به دریافت وام کرونا نشدند که می توان دلیلهای مختلفی را در این خصوص موثر دانست.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار در توضیح دلیل استقبال کم از وام کرونا به ایسنا می گوید: در بحث پشتیبانی از کسب وکارها انتظار می رفت کمکها و حمایتها بیشتر از این باشد، چون تنها وام موثر نیست. از طرفی این وام هم مبلغش کم بود و هم باید با سود پرداخت می شد پس استقبال زیادی از آن نشد.

وی می گوید: معمولا کمکهایی که بیشتر کشورها در حوزه کرونا صورت دادند با بهره صفر درصد بود تا فشار به بنگاهها و تولیدکنندگان وارد نیاید ولی این رویه در کشور ما به سبب محدودیتهای مالی اجرا نشد؛ از طرفی مشکلاتی هم که در حوزه بانکی با آن روبه رو هستیم مزید بر علت شد تا شرایط آسان و ارزانی جهت استفاده تولیدکنندگان و بنگاهها از تسهیلات حمایتی کرونا فراهم نشود.

این کارشناس حوزه کار معتقد می باشد برای آنکه صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان از وام کرونا استقبال کنند باید مبلغ وام کرونا موثرتر و مدت بازپرداخت آن طولانی تر باشد و بانکها در موعد سررسید با تولیدکنندگان توافق کنند.

ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران نیز در این خصوص معتقد می باشد برای آنکه استقبال بیشتری از وام کرونا صورت می گرفت، باید درصد بهره وام پایین می آمد، شرایط دریافت آن آسان تر می شد و بانکها همراهی و حمایت بیشتری از خود نشان می دادند.

او در ارزیابی دلیل استقبال کم متقاضیان از وام کرونا می گوید: وقتی کسب وکارها بیش از یکسال تعطیل و راکد بودند و رونقی نداشتند چطور انتظار داریم که وام کرونا را بگیرند و اقساط آنرا پرداخت کنند.

چمنی بروکراسی های اداری و پیچ و خم های بانکی را دراین زمینه موثر دانسته و می افزاید: در صورتیکه داشتن چک برگشتی از شروط دریافت وام کرونا حذف شده تعدادی از بانکها حاضر به پذیرش این مساله نیستند و شرط دادن وام را نداشتن چک برگشتی، بدهی بانکی و اقساط معوق می دانند پس معتقدم بانکها به قدری مشکل تراشی می کنند که افراد به سختی می توانند وام بگیرند.

بر اساس یک نظرسنجی از بررسی موانع دریافت وام، علل عدم پیگیری دریافت وام یا انصراف متقاضیان از آن در سه دسته موانع بانکی، موانع نرم افزاری در سایت کارا و مبلغ وام دسته بندی شده است. مطابق نتایج این نظرسنجی ۴۱ مورد از دلیلهای در بخش موانع بانکی، ۲۵ مورد در بخش موانع نرم افزاری و ساختاری و ۶ مورد نیز در بخش مبلغ وام بوده است. در بخش موانع بانکی، شرایط سخت تضامین بانکی، چند مرحله ای بودن پرداخت وام، داشتن چک برگشتی ضامن و شرایط سخت بازپرداخت، از با اهمیت ترین دلیلهای مطرح شده بوده است.

در بخش موانع نرم افزاری و ساختاری نیز عده ای از متقاضیان براین باورند که امکان پیگیری وام به سبب نداشتن ابزارهای لازم برایشان فراهم نبوده یا از نحوه پیگیری پرداخت وام اطلاع نداشته اند. بخش اعظمی از متقاضیان نیز عدم دریافت پیامک، فرصت کوتاه تحویل مدارک و یا مواردی همچون رد شدن مدارک و اختلال در سامانه کارا را عنوان کرده اند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، بااینکه دولت تلاش نموده با تزریق بموقع تسهیلات حمایتی و تمدید چندین باره مهلت ثبت نام، اصناف و کسب و کارهای لطمه دیده از کرونا را یاری دهد و آنها را به چرخه کار و تولید بازگرداند اما بطور کلی دلیلهای مختلفی در عدم پیگیری متقاضیان برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا موثر بوده که از با اهمیت ترین آن می توان به ناکافی بودن مبلغ وام، عدم اطلاع از نحوه پیگیری، پیچ و خم های بانکی و شرایط سخت بازپرداخت وام اشاره نمود.

با توجه به نظر کارشناسان و فعالان حوزه کار بنظر می رسد که بیشتر صنوف و واحدهای کسب وکار به سبب توقف فعالیت و ضرر و زیانی که در مدت شیوع ویروس کرونا متحمل شده و درآمدی نداشتند تمایل چندانی به ثبت نام و دریافت وام و تسهیلات حمایتی کرونا نشان ندادند. شرایط دشوار دریافت وام نیز دراین زمینه بی تاثیر نبوده و انتظار فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کارهای لطمه دیده از کرونا این بوده که تسهیلات ارزان تر با شرایط آسان تر در اختیارشان قرار گیرد.

منبع: