به گزارش زیپو کالا به تازگی معطلی کامیون های ترانزیتی در مرز بازرگان به حدود دو هفته افزایش پیدا کرده که گلایه مندی فعالان صنعت حمل و نقل را برانگیخته است. حل این مشکل معطل یک تصمیم در سازمان توسعه تجارت است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، طی ماههای اخیر برخی تصمیمات از جانب نهادهای متولی مدیریت مرزی، سبب ایجاد صفوف طولانی کامیون ها در پایانه مرزی تاجر شده است؛ به صورتی که با فرارسیدن موعد صادرات اقلام مختلف کشاورزی، پتروشیمی و… صف هایی طویل تا ۱۲۰۰ کامیونی در مرز بازرگانی ایجاد و رانندگان تا دو هفته معطل عبور از مرز می شوند.
فعالان اقتصادی می گویند هر یک روز توقف کامیون ها هزینه ۲۰۰ دلاری بعنوان دموراژ برای صاحبان بار به دنبال دارد.
به گفته مسؤلان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تعدد دستگاههای تصمیم گیر و اجرایی در پایانه های مرزی یکی از عوامل اصلی طولانی شدن فرایند عبور کامیون ها از مرز است.
این در حالی است که به قول مسؤلان سازمان راهداری، میتوان این نظارت ها و کنترل های مختلف را به جای انباشت در مرزها، در طول مسیر انجام داد. یا امکانی فراهم نمود که رانندگان کامیون ها متناسب با وضعیت روز هریک از مرزهای کشور، مرز خلوت تری را برای عبور انتخاب کنند اما هم اکنون بدلیل بخشنامه سازمان توسعه تجارت، امکان آن برای رانندگان وجود ندارد و رانندگان مکلف هستند از مرزی عبور کنند که صاحب کالا در هنگام ثبت سفارش، آنرا در سامانه ثبت کرده است.
فعال حمل و نقل: ۲ هزار کامیون در مرز بازرگان یک هفته است که معطل مانده اند
قاسمی از فعالان صنعت حمل و نقل در مرز بازرگان، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه همچنان شاهد صف طولانی کامیون ها در مرز بازرگان هستیم، اظهار داشت: یک هفته تا ۱۰ روز بعضاً طول می کشد تا یک کامیون از مرز بازرگان رد شود. علاوه بر کندی حرکت از ایران به ترکیه، از آن سوی مرز به سمت ایران هم با مشکل توقف طولانی مدت کامیون ها در مرز گولبولاغ ترکیه مواجه هستیم که سبب شده تا روزانه حداکثر ۴۰۰ کامیون بتوانند از مرز بازرگان وارد خاک ترکیه شوند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بدلیل این که سیستم های نادرستی در مرز بازرگان ایران و گولبولاغ ترکیه حکمفرما شده، این روند ضعیف درحال تشدید است. این در شرایطی است که در سالهای گذشته روزانه تا ۱۲۰۰ کامیون از مرزهای دو طرف عبور می کرد. حمل و نقل بین المللی در اروپا روزانه ۱۷۵ یورو برای دموراژ هر کامیون، خسارت تعیین کرده است.
این فعال صنعت حمل و نقل افزود: اگر یک کامیون ۱۰ روز در مرز توقف داشته باشد، باید ۱۷۵۰ یورو خسارت دموراژ از صاحب بار دریافت کند بیشتر از ۲ هزار دستگاه کامیون در مرز بازرگان متوقف مانده است ولی سیستم های کامپیوتری دستگاههای مسئول در پایانه های مرزی، بسیار کند هستند.
وی درباره این که آیا امکان جایگزینی مرزهای نزدیک تاجر که کم تردد هستند، وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: متأسفانه وزارت صمت هنگام ثبت سفارش، خواستار تعیین مرز ورودی است که معمولا صاحب بار آنرا تعیین می کند؛ ما بارها از وزارت صمت خواسته ایم تعیین مرز در اختیار راننده باشد تا بتواند مرزهای خلوت تر را انتخاب نماید … اما این امکان فراهم نشده و هیچ امکانات رفاهی هم برای رانندگان وجود ندارد. مرز ابراهیم خلیل بین ترکیه و عراق که یک پایانه بسیار ابتدایی است اما تردد از آن به سادگی انجام می شود؛ حال آنکه تعداد کامیون هایی که از این مرز عبور می کنند بسیار زیادتر از مرز بازرگان (ایران و ترکیه) است.
توضیحات یکی از رانندگان معطل مانده در مرز بازرگان درباره شرایط این مرز مهم
فعال حمل و نقل: گمرک مقصد باید ترخیص کند نه گمرک مرزی
ذاکری شجاعی از فعالان صنعت حمل و نقل در شمال شرق کشور به خبرنگار مهر اظهار داشت: مرز بازرگان ناهماهنگی های زیادی دارد و هر دستگاه متولی مرزی، برای خود یک اقدام جداگانه انجام می دهد؛ گمرک چرا به کامیون هایی که مشکلی ندارند، اجازه تردد نمی دهد؟ همچنین پلیس گذرنامه یا سایر دستگاههای نظارتی هم جزیره ای عمل می کند.
وی اضافه کرد: یک فعال اقتصادی باری را می خواهد از ترکیه مثلا وارد کشور کند؛ گمرک مقصد (مثلاً گمرک تهران) باید تصمیم بگیرد که این دفعه ترخیص شود یا نه؛ اما گمرک ورودی در این کار مداخله می کند؛ برای صادرات کالاهای کشاورزی هم قرنطینه های مختلف اعمال نظر می کنند.
به گفته این فعال صنعت حمل و نقل، یکی از مشکلاتی که در مرز بازرگان وجود دارد، تبعیض بین رانندگان بومی با غیر بومی است؛ اجازه تردد به رانندگان بومی را به سادگی می دهند اما دیگر رانندگان باید یک هفته تا ۱۰ روز در صف بمانند.
مدیرکل ترانزیت راهداری: مدیریت سنتی در مرزها بهره وری پایانه ها را به شدت کاهش داده است
جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت مرز بازرگان و علت طولانی شدن معطلی کامیون ها در این مرز اظهار داشت: برپایه اطلاعات اعلامی از جانب مرز بازرگان، شاهد می باشیم که تا حدود ۱۲۰۰ کامیون حامل اقلام صادراتی در سمت ایران معطل هستند که این معطلی یک هفته تا دو هفته طول می کشد.
وی اضافه کرد: این مورد نشان داده است بهره وری پایانه های مرزی در کشور پایین است؛ ترکیه با اقلیم عراق مرز ابراهیم خلیل دارد که متوسط تردد آنها ۲۵۰۰ کامیون در روز است. ترکیه با گرجستان مرز سارپی دارد که حول و حوش ۳۵۰۰ دستگاه کامیون در روز از آن عبور می کند.
وی افزود: متوسط تردد در مرزهای ۲۷ گانه کشور، ۱۱۴ دستگاه کامیون در هر ساعت است در حالیکه در مرز سارپی ۱۳۸ کامیون در هر ساعت عبور می کند؛ علت این کندی حرکت این است که همه کنترل ها و نظارت ها را در نقطه صفر مرزی مستقر کرده ایم؛ پلیس مرزبانی، پلیس گذرنامه، پلیس امنیت اقتصادی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، شرکت نفت و… در مرزها مستقرند که هر کدام جداگانه در کاهش سرعت تردد از مرزها مؤثرند.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین الملل خاطرنشان کرد: باید این کنترل و نظارت ها در حین تردد و پیش از رسیدن به مرزها صورت گیرد آن هم با سیستم های هوشمند و نه سیستم های سنتی که قرار باشد تک تک کامیون ها متوقف و بازرسی شوند؛ حال آنکه با سیستم های هوشمند، خودرو های سنگینی که احتمال تخلف بالاتری دارند، شناسایی، متوقف و بازرسی و کنترل می شوند.
مرز تاجر ۹۲ هکتار مساحت دارد اما بهره وری آن از مرزهای دیگر کشورها پایین تر است
وی خاطرنشان کرد: در مرز بازرگان بیشتر از ۹۲ هکتار مساحت پایانه مرزی است؛ هیچ پایانه مرزی در دنیا چنین مساحتی ندارد؛ مرز ترکیه ای گولبولاغ در آن سوی بازرگان، ۵ یا ۶ هکتار است؛ در تمام دنیا مرز، محل گذر است تشریفات کنترل در دیگر کشورها در پسکرانه و عمق خاک آن کشور انجام می شود اما وقتی همه این نظارت ها را در نقطه صفر مرزی بخواهیم انجام دهیم، اساسا با شکست مواجه می شویم.
کامیون ۵ روزه از اروپا به مرز بازرگان می رسد اما ۱۵ روز در مرز معطل می ماند
هدایتی بیان داشت: تقاضا برای صادرات، واردات و ترانزیت وجود دارد اما سیستم فعلی مدیریت پایانه های مرزی، پاسخگوی این تقاضا نیست؛ یک کامیون از غرب اروپا تا مرز گولبولاغ ترکیه ۵ روزه تا یک هفته سیر می کند اما در مرز بازرگان ۱۵ روز معطل می شود؛ این چه مزیت ترانزیتی است که داریم؟ دموراژ کامیون ها روزانه ۲۰۰ دلار است که این موضوع، به هزینه های کالاهای وارداتی یا صادراتی ما می افزاید.
وی تعدد دستگاههای مستقر در مرزها و سنتی بودن مدیریت آنها را عامل این معطلی بیش از اندازه در مرزها دانست و اظهار داشت: با این وجود خیلی از موارد قاچاق به علت همین غیر هوشمند بودن قابل کشف نیست. تجارت کشور در مرز بازرگان بعنوان مهم ترین مرز کشور، متأسفانه متوقف شده است.
نقش وزارت صمت در ایجاد ترافیک سنگین مرز بازرگان
این مقام مسئول در سازمان راهداری خاطرنشان کرد: وقتی مقرر است کالایی وارد کشور شود، باید در هنگام ثبت سفارش، مرز ورودی تعیین شود که به طور عمده مرز بازرگان اظهار می شود؛ اولاً تعیین مرز چه ارتباطی به ثبت سفارش دارد؟ ثانیاً از زمان ثبت سفارش تا واردات کالا، امکان دارد ماه ها به طول بینجامد؛ ما در مجاورت بازرگان، مرزهای سِرو (مرز مستقیم با ترکیه) و پلدشت (غیر مستقیم و از راه ارتباط نخجوان با ترکیه) را داریم که فاصله ۵۰ کیلومتری با تاجر دارند.
دولت سیزدهم اجبار در هنگام ثبت سفارش را اصلاح کند
وی تاکید کرد: صاحب کالا ترجیح می دهد ۱۰ تا ۱۵ روز در مرز بازرگان بماند یا از مرز پلدشت در عرض چند ساعت عبور کند؟ معلوم است که حاضر است ۲۰۰ دلار هم هزینه کند اما مرز عبوری را تغییر دهد؛ چرا راننده یا شرکت حمل و نقلی یا صاحب کالا نباید بتواند مرز انتخابی در سامانه ثبت سفارش را تغییر دهد؟
هدایتی افزود: یک ماه است به سازمان توسعه تجارت و گمرک اعلام نموده ایم محدودیت تعیین مرز ورودی کالا را حذف کنند؛ اگر با این درخواست موافقت شود، ۶۰ تا ۷۰ درصد از حجم ترددهای فعلی مرز بازرگان کم می شود.