تولیدکنندگان مناطق آزاد ملزم به درج قیمت تولیدکننده می شوند

زیپو کالا: طبق اعلام سازمان حمایت، کلیه واحدهای تولیدی فعال مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صورت عرضه تولیدات خود در بازارهای داخل کشور، موظفند قیمت تولیدکننده را روی کالاها درج کنند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه ای به دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی خواهان اجرای طرح شفاف سازی قیمت بوسیله درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاهایی که در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تولید می شود شد.
تابش با اشاره به بند ۲۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی منبی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار و قوانین این حوزه همچون ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی، ماده ۵ قانون پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان و مواد ۱۵ و ۶۵ قانون اصلاح نظام صنفی بر ضرورت درج قیمت، گفته که اجرای این طرح یک مطالبه عمومی و الزامی است.
همین طور بگفته وی بر طبق دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی که آذر ماه از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ گردیده و همین طور برمبنای بخشنامه های گوناگون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحدهای تولیدی فعال مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صورت عرضه تولیدات خود در بازارهای داخل کشور موظفند قیمت تولیدکننده را روی کالاها درج کنند.
بر طبق این ابلاغیه قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش برمبنای صورتحساب های صادره «فاکتورهای فروش» باشد. حداکثر مبغلی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می تواند به قیمت تولید کننده/ واردکننده اضافه شود نیز شامل مجموع ضریب سود و هزینه های پخش سراسری ( ۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است. البته در مواردی که توزیع کالا بصورت پخش سراسری نباشد مبلغ یاد شده به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش پیدا می کند.
همین طور کلیه واحدهای تولیدی/وارداتی باید اقدامات لازم را جهت اطلاع رسانی و آگاه سازی شبکه های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط را انجام دهند و خرده فروشان هم باید برچسب قیمت مصرف کننده را با لحاظ سود و هزینه های مصوب و درصد سودهای اعمالی را بصورت شفاف درج کنند.
پروژه شفاف سازی قیمت بوسیله درج قیمت تولیدکننده از چهاردم دی ماه شروع شده است. بر طبق این طرح کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه، انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی و انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده شده بودند و واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار بصورت بسته بندی شده، فرآورده های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری بصورت کامل، ۵۱ قلم لوازم یدکی خودرو نیز از ۲۳ بهمن ملزم به اجرای این طرح هستند.
بتازگی قائم مقام وزیر صمت در امور تجاری درباره معیار گرانفروشی برای خریداران با درج قیمت تولیدکننده (به جای قیمت مصرف کننده) اظهار داشت که اگر قیمت نهایی خریدار در کالای تند مصرف بیش از۲۰ درصد و در کالاهای کند مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد، مصداق گران فروشی است.

منبع: