زیپو کالا: جاده چالوس یکی از محورهای پرتردد خصوصاً در روزهای نوروز، به علت رانش زمین در روز گذشته بسته شد، اما صحبت های ضد و نقیضی درباره بازگشایی آن مطرح گردیده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، روز گذشته جاده چالوس به علت رانش بی سابقه به طول حدود ۱۰۰ متر و ایجاد شکاف عمیق مسدود شد و معلوم نیست بررسی های کارشناسی در این محدوده چه نتیجه ای را برای زمان و چگونگی بازگشایی محور چالوس تعیین خواهد نمود.
در شرایطی که رانش زمین در جاده چالوس برای نخستین بار در سال ها و حتی میتوان گفت دهه های گذشته اتفاق افتاده است، رضا اکبری – معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای – اظهار داشت: تلاش می نماییم تا پیش از ۲۵ اسفندماه و آغاز سفرهای نوروزی خرابی جاده را تعمیر نماییم و تا دو، سه روز آینده جاده چالوس تعمیر خواهد شد.
این اظهارات در حالی صورت گرفته که بر مبنای بررسی های خبرنگار ایسنا از سازمان راهداری شکاف بوجود آمده در محدوده پل زنگوله محور چالوس آنقدر عمیق و بی سابقه است که هنوز کسی نمی داند عمق این شکاف چقدر بوده و احیانا در کدام نقاط دیگر از محور چالوس میتوان انتظار چنین اتفاقی را داشت.
بنابراین با عنایت به در پیش بودن سفرهای نوروزی و این که محور چالوس همواره در تعطیلات بخصوص در روزهای نوروز پرترافیک ترین محور مواصلاتی کشور می شود به نظر می آید نمی توان این محور را تا قطعی شدن نتایج بررسی بازگشایی کرد. البته به قول کارشناسان حتی اگر محور چالوس بازگشایی شود می تواند خطرآفرین باشد و بار ترافیکی سنگین در آن محدوده می تواند اتفاقات دیگری را رقم بزند.
البته فرهاد مهریاری – مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- پیش از این درباره محور چالوس به ایسنا گفته بود که این محور در نوع خودش و در زمانی که ساخته شده بی نظیر است و آنرا باید با راه های مشابه ای که در دنیا ساخته شده مقایسه نماییم. شبیه به این مسیر در چند نقطه اروپا همچون آلمان و یونان و در آسیا و آمریکا وجود دارد، اما هم اکنون اغلب این راه ها به جز تعداد معدودی از آنها از زیر بار ترافیکی خارج شده اند و بعنوان نماد و قدمت راهسازی در کشور از آنها نگه داری می شود.
وی اضافه کرد: یکی از راهکار ها برای محافظت از محور چالوس این است که بتوانیم محدودیت های عبور و مرور بیشتری در آن اعمال نماییم که البته طی سالیان گذشته این اتفاق تا حدودی رخ داده و بعنوان مثال عبور و مرور برای تریلی ها و اتوبوس ها با ممنوعیت و محدودیت های بسیاری روبرو شده است. البته باید تلاش نماییم تا در زمان هایی که بارش های سنگین، طوفان یا بهمن در این محور رخ می دهد، عبور و مرور در آنرا قطع نماییم تا برف روبی، نمک پاشی و دیگر اقداماتی که در نهایت به این محور صدمه می رساند در آن اتفاق نیافتد. چون که هر گونه تغییر و دست بردن در این جاده می تواند صدمه زا باشد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: البته روسازی و به سازی محور چالوس جهت استفاده تا بهره برداری کامل از آزادراه تهران-شمال می تواند یکی از راهکارهای کوتاه مدت باشد اما در شرایط کنونی این کار به ازای هر کیلومتر به حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هم اکنون حدود ۷۰ کیلومتر از این محور احتیاج به اجرای این عملیات دارد.
با توجه به این وضعیت بهتر است مسؤلان سازمان راهداری و حتی مردم قید جاده چالوس را در روزهای نوروز بزنند و از محورهای جایگزین مثل فیروزکوه و حتی محور قزوین-رشت استفاده کنند تا مخاطره و حادثه جبران ناپذیری در روزهای نوروز سال جاری به وقوع نپیوندد.
منبع: zipokala.ir