زیپو کالا: رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آئین امضای تفاهم نامه همکاری اتاق اصناف ایران با این سازمان بر توسعه نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب تاکید کرد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سید غلامحسین حسینی نیا ضمن ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده برای تعامل بیشتر با اتاق اصناف ایران گفت: اتاق اصناف ایران با اهمیت ترین شریک اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد و به همین دلیل اتاق اصناف ایران برای نخستین بار به عنوان عضو دارای حق امضا در هیئت نظارت مرکزی آموزشگاه های آزاد تعیین شده است.
نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب
وی مهارت آموزی، آینده مشاغل و مشاغل آینده را از رویکرد های این سازمان دانست و افزود: در گام دوم انقلاب نهضت مهارت آموزی مطرح گردیده است. دنیا نیز همین مسیر را پیش رو گذاشته است. به عنوان نمونه کشور آلمان که از برجسته ترین کشورها در حوزه مهارتی است در جنگ جهانی دوم تبدیل به خرابه شد، برای بازسازی بر آموزش نیروهای انسانی تکیه کرد. چونکه منابع معدنی و نفت و گاز نداشت. نکته جالب در تجربه آلمان این است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای این کشور زیر مجموعه اتاق تجاری و اصناف است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: شبکه بزرگ صنفی، شبکه ای بسیار باارزش و ملی است که ظرفیت های گسترده ای برای مباحث مهارتی نیز به وجود آورده است. بررسی ها نشان میدهد که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی – از مجموع ۳ میلیون واحد صنفی – آمادگی و ظرفیت مشارکت در اجرای طرح «آموزش در محیط واقعی کار» را دارند که این واحدهای صنفی از یک نفر تا چندین نفر را شامل می شوند.
وی اشاره کرد: هم اکنون ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ کارگاه دولتی وجود دارد که حدود ۵۵۰ هزار نفر در سال ظرفیت آموزشی دارند. علاوه بر این ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد بطور سالانه، ۶۰۰ هزار نفر ظرفیت آموزشی دارند.
اعطای مجوز به اتحادیه ها و اتاق های اصناف جهت راه اندازی مراکز مهارت آموزی جوار کارگاهی
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر مهارت های نرم و بیان داشت: لازم است در بنگاه های تولیدی و خدماتی، مهارت های ارتباط با مشتری را در خود تقویت نمایند.
حسینی نیا اشاره کرد: این تفاهم نامه بسیار اثرگذار خواهد بود. برای نوشتن مفاد این تفاهم نامه لطمه شناسی دوران گذشته را هم داشته ایم و چالش های تامین اجتماعی را نیز در نظر گرفته و رفع کرده ایم تا افرادی که برای آموزش به کارگاه ها معرفی می گردند در نظام و چارچوب مشخصی مشغول به فعالیت شوند. واحدهای صنفی پذیرنده کارآموزان QR_Code دریافت می کند تا مشخصات کارآموز برای بازرسان تامین اجتماعی به عنوان کارگر مشمول آن واحد صنفی تلقی نشود.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور همین طور خبر داد: آمادگی لازم برای اعطای مجوز به اتحادیه ها و اتاق های اصناف جهت راه اندازی آموزشگاه های آزاد وجود دارد. این کار سبب می شود که شبکه آموزشگاه های مهارتی در کشور تقویت شود.
رئیس اتاق اصناف: امضای این تفاهم نامه، در امتداد توسعه مهارت اصناف است
رئیس اتاق اصناف در ادامه این جلسه اظهار داشت: با امضای این تفاهم نامه، همکاری در حوزه اجرائی کردن طرح هایی همچون استفاده از ظرفیت های مشترک بمنظور اجرای هرچه بهتر دستورالعمل مهارت آموزی در محیط کار واقعی، بخشنامه اجرائی مشاغل تخصصی و فنی مربوط به موضوع ماده ۱۳ قانون نظام صنفی کشور، آموزش های دوگانه نظری و عملی در جهت توانمندسازی کارآفرینان صنفی و شاغلان در کسب وکارها و واحدهای صنفی، تقویت استانداردهای شغلی و مهارتی و … تسهیل خواهد شد.
ممبینی بیان کرد: همکاریهای اتاق اصناف ایران و سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در سالهای اخیر روز به روز گسترده تر شده است و لازم است برای افزایش این همکاری ها تفاهم نامه جدیدی امضا شود.
وی اضافه کرد: اتاق اصناف ایران از ظرفیت سازمان یافته بیش از ۳ میلیون واحد صنفی، قریب به ۸ هزار اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف برخوردارست و در سراسر کشور با تنوع سن، جنسیت و مهارت پراکنده اند. هر کدام از این افراد حقیقی و حقوقی دارای ظرفیت های گوناگون بوده و البته در مقابل نیازمند بازآموزی هایی نیز هستند.
نیاز به مهارت های نرم در کنار مهارت های سخت
رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه بر آموزش مهارت های نرم در کنار مهارت های سخت تاکید و اظهار نمود: به عنوان مثال افرادی که برای تعمیرات به منازل مراجعه می کنند علاوه بر آموختن مهارت های تخصصی نیاز دارند تا آموزش های تکمیلی همچون اصول اخلاقی و رفتار با مشتری را به نحو دقیق تری رعایت نمایند و در این خصوص خودرا با استانداردهای جهانی انطباق دهند.
سعید ممبینی اظهار داشت: در این دوره از هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران آموزش یکی از مباحث مورد تاکید است و این تفاهم نامه و نشست خود گواه توجه مجموعه اتاق اصناف ایران و هیأت رئیسه نسبت به موضوع آموزش است که امیدواریم در ادامه با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای به مرحله اجرا در آید.
وی بیان کرد: هم اکنون مجموعه خانواده صنفی نیز بیش از گذشته نسبت به موضوع بازآموزی و آموزش های تکمیلی مشتاق و همراه هستند. ضمن این که موضوع مهارت آموزی و توسعه مهارت ها به یک مطالبه اجتماعی نیز رفته رفته تبدیل می شود. امیدوار هستم در ادامه راه شاهد تحولات چشم گیری در بخش آموزش و پژوهش باشیم.