درس های اشتباهی زاکربرگ از گوگل

زیپو کالا: کارشناسان فناوری می گویند اقدام متا برای ورود به فضای متاورس، راهی برای پس گرفتن کنترل اطلاعات مصرف کننده از اپل بوده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، کارشناسان می گویند متا می خواهد کنترل اطلاعات مصرف کننده را از اپل پس بگیرد. تلاش چند میلیارد دلاری متا برای ساخت متاورس و تصمیم سال قبل این شرکت برای تغییر برندش از “فیس بوک” به “متا”، راهی برای پس گرفتن کنترل اطلاعات مصرف کننده از دستگاه های اپل بوده است. تلاش متا، مشابه تصمیمی است که گوگل در ساخت اندروید گرفت اما بنظر می رسد پروژه زاکربرگ فاقد یک عنصر اساسی است که موجب موفقیت اندروید شد.

تغییر سیاست حریم خصوصی اپل به مدل تجاری فیسبوک ضربه زد

اپل سال میلادی گذشته سیاست حریم خصوصی خودرا تغییر داد و دنبال کردن کاربران و درآمدزایی از تبلیغات را برای فیسبوک دشوارتر کرد. مارک زگوتوویچ، تحلیلگر متا در بنچمارک می گوید” اپل در حقیقت درآمد فیسبوک را کاهش داده است برای اینکه از نظر دسترسی این شرکت به اطلاعات کاربران اپلیکیشن، منبع اطلاعات عظیمی را حذف کرده است. این تغییر هزینه سنگینی برای متا داشته است.

به گفته لارا مارتین، تحلیلگر فناوری شرکت نیدهام، بیش از ۹۵ درصد از درآمد متا، از دستگاه های موبایل است. مدیر ارشد عملیاتی متا به سرمایه گذاران گفته است سیاست جدید اپل، به ۱۰ میلیارد دلار درآمد کمتر در سال ۲۰۲۲ منجر می شود. هدف متا، گرفتن موقعیت محوری است که تلفن هوشمند اپل در زندگی مصرف کنندگان پیدا کرده است.

اندروید در قیاس با متاورس

گوگل بیش از دهه پیش، اندروید را با هدف رقابت با اپل طراحی کرد. در کتاب سگ جنگی نوشته فرد ووگلشتاین آمده است: این شرکت در سال ۲۰۰۷ عرضه اولین تلفن اندرویدی را درست چند روز پیش از موعد برنامه ریزی شده، متوقف کرد و آنرا بازطراحی کرد تا بیشتر شبیه اولین نسل آیفون به نظر برسد.

والتر ایزاکسون در کتاب استیو جابز نوشته است: استیو جابز، یکی از موسسان اپل، گویا از معرفی اندروید توسط گوگل که معتقد بود کپی غیرقانونی آیفون است، عصبانی شده بود و آنرا محصول سرقت شده خوانده بود.

با این حال، یک تفاوت اصلی بین تلاش گوگل برای فرار از برتری اپل و قمار متا وجود دارد. آمار نشان داد تقاضای مصرف کننده برای محصول گوگل، ناامیدکننده است. در مقابل، اپل یک میلیون دستگاه از نسل نخست آیفون را در مدت ۷۴ روز از زمان معرفی آن، فروخت.

تجربه گوگل نتیجه داد، آیا متا هم به نتیجه می رسد؟

گوگل دید اپل چه مسیری را طی می کند و به توسعه پلت فرم اندروید ادامه داد تا با iOS اپل برابری کند. این شرکت همین طور به سرمایه گذاری در ساخت تلفن هوشمند خود- دستگاهی که می داند مردم می خواهند- ادامه داد. سرمایه گذاری گوگل نتیجه داد و الان اندروید، سیستم عامل موبایل برتر در سطح جهانی است.

گوگل دنبال کننده سریعی بود اما سرمایه گذاری متا خطرناکتر است برای اینکه سرمایه گذاری در متاورس است؛ محصولی که تا حد زیادی آزموده نشده است. بگفته زگوتوویچ، این سرمایه گذاری ریسک بزرگی دارد و ریسک ابتدایی آن این است که هم اکنون هیچ نتایج ملموسی ندارد.

بعضی از مفسرین در وال استریت گمان می کنند متا از این پروژه عقب نشینی خواهدنمود. در صورتیکه پایبندی به مدل کسب وکار قدیمی تحت سیستم حریم خصوصی جدید اپل، به بهای از دست دادن میلیاردها دلار درآمد تبلیغاتی برای فیسبوک تمام می شود، ساخت دنیای مجازی از خشت اول، ارزان نخواهد بود.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، متا بیش از ۱۹ میلیارد دلار ضرر در کسب وکار متاورس از زمان شروع فعالیت آن در سال گذشته، گزارش کرده است که خیلی از سرمایه گذاران را به وحشت انداخته است همچون سرمایه گذاری که در یک نامه گشوده به زاکربرگ، از او خواست جلوی ضرر را بگیرد. ارزش سهام متا از شروع سال میلادی جاری تا حالا ۷۰ درصد سقوط کرده است.

منبع: