به گزارش زیپو کالا، مشاور امور فناوری وزیر کشور اظهار داشت: احیانا اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی دراین زمینه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، حمیدرضا طهوری امروز در نشست «توسعه حمل و نقل خودرو های برقی در کشور، بایدها و سیاست ها» با اشاره به ۴ کلان مساله در عرصه مصرف سوخت فسیلی اظهار داشت: ما در کشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم و این در حالیست که هنوز تعداد خودرو های ما کافی نیست و تقاضا برای مصرف خودرو وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر نیز متصور است.
مشاور امور فناوری وزارت کشور اضافه کرد: شرایط ما در تولید بنزین نیز به شکلی است که افزایش تولید بنزین نمی توانیم داشته باشیم مگر این که سرمایه گذاری های سنگینی دراین زمینه صورت گیرد.
طهوری به پرداخت یارانه انرژی اشاره نمود و اظهار داشت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می شود رقم بسیار بالایی بوده و در طول سال رقم یارانه بسیار سنگین است و اگر پرداخت این یارانه انجام نمی شد شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یک سال می توانستیم تمام حمل و نقل عمومی کشور را به روز کرد. اما هم اکنون نه می توان مصرف بنزین را کاهش داد و نه می توان یارانه سوخت را حذف نمود.
وی اظهار داشت: در طول سال آلودگی وجود دارد اما به سبب وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده می باشد و این مساله نیز خسارت و زیان هایی دارد ضمن این که سوخت های فسیلی موجب تولید گازهای گلخانه ای می شود و بدین سبب این مساله اثراتی بر آلودگی هوا دارد.
طهوری با اعلان اینکه بنظر می رسد برقی سازی حمل و نقل پاسخی به ۴ کلان مساله در عرصه مصرف سوخت است، اظهار داشت: برقی سازی حمل و نقل هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می کند و پاسخی برای ۴ ابر چالش است که ما با آن مواجه هستیم و پس بااینکه همه کشورها بدنبال برقی کردن حمل و نقل هستند اما این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد اما مهمست که چطور میتوان سیاست ها را به شکلی تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همین طور انتفاع بهره برداری هماهنگ کرد. بدین سبب درباب این سیاست ها فکر شده و سیاست های تدوین شده است.
وی اضافه کرد: ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری دراین زمینه وضعیت خوبی دارد و شرکت های دانش بنیان هم دراین زمینه کارهایی را انجام داده اند اما دولت ها یک مقدار دیر به این مساله پرداخته اند و چون از قبل با دستگاهها و فعالان داخلی کار نکرده اند الان که یک نیاز بزرگی درباب برقی کردن خودرو ها به وجود آمده است پس باید این نیاز را بوسیله واردات تامین کرد. خوشبختانه نهادهایی موافق تولید داخل هستند و ماموریت دارند که حمل و نقل و ساماندهی کنند و پس شاید تعادلی در این دو بخش به وجود آورد که هم نیاز ملی را در کوتاه مدت رفع کرد و هم در طولانی مدت به تولید داخلی پرداخت.
اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود
مشاور امور فناوری وزارت کشور اضافه کرد: در وزارت کشور دراین زمینه کمیته فنی شکل گرفته است و هدف گذاری درباب اتوبوس های برقی و موتورسیکلت های کار با پیمایش بیش از ۸۰ کیلومتر و تاکسی انجام شده است. در این چارچوب اولاً گونه هایی از اتومبیل ها و خودرو ها باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند پس بررسی ها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر مقرر است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد شود و اگر مقرر است خودرویی به عنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی وارد کشور شود.
وی با اشاره به زیرساخت شارژ خودرو های برقی اظهار داشت: درباب اتوبوس برقی این مساله به عهده تولید کننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را نیز تامین کند و در ارتباط با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی است ولی نهایی نشده است.
طهوری بیان کرد: احیانا اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی دراین زمینه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی صورت گیرد نه توسط تاجر و سوداگر تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تاکید عمدتا بر ساخت داخل یا واردات و داخلی سازی توسط صنایع است.
وی اضافه کرد: البته این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید بصورت تدریجی اضافه شود تا بازخورد در بخش های مختلف را به دست آوریم. همین طور به جهت اینکه اشکالی برای راننده و مالکین به وجود نیاید پیشنهاد ما این بوده که در راستای برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکت های تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این مساله به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همین طور شهردار تهران درمیان گذاشته است و حدودا این پیشنهادات پذیرفته شده است تا این خودرو ها و موتورسیکلت ها بصورت ناوگانی خریداری شود.
مشاور فناوری وزارت کشور بیان کرد: در عرصه زیرساخت های کشور درباب برقی کردن خودرو ها، ظاهراً در حوزه تامین برق مشکلات کم است اما وزارت نیرو معتقد می باشد که در عرصه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم پس این کارها باید به مرور صورت گیرد برای اینکه اگر بخواهیم اقدامات جهشی انجام دهیم ممکنست با مشکلاتی مواجه شویم.
منبع: zipokala.ir