ایجاد انحصار در بازار تایر

زیپو کالا: اداره کل صمت البرز در نامه ای به وزارت صمت از ایجاد انحصار در بازار تایر و عدم اختصاص کافی تایر از طرف نمایندگی ها و عاملین عمده به صنف خرده فروشان آگاهی داد که سبب گرانی تایر شده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، اداره کل صنعت، معدن و تجارت البرز در نامه ای به وزارت صمت با برشمردن ۷ مشکل اساسی بازار تایر، از ایجاد انحصار از طرف شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان آگاهی داد.
در این نامه آمده است: با توجه به مشکلات پیش آمده در عرصه توزیع تایر موارد به شرح زیر جهت استحضار و صدور دستور مقتضی درباب پیشنهادات مطرح شده به حضور ارسال می گردد.
مشکلات:
۱- فروش سبدی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان که موجب انباشت سرمایه و ضرر و زیان عوامل توزیع شده است.
۲- کاهش عرضه رینگ های پرمصرف (۱۴، ۱۳ و ۱۵) از طرف واحدهای تولیدی که سبب کمبود شدید این کالاها در سطح بازار شده است.
۳- قطعی مستمر و مدام سامانه که موجب سردرگمی کسبه، ایجاد صفوف طولانی و همین طور نارضایتی شهروندان شده است.
۴- عدم اطلاع رسانی بموقع از تصمیمات و در مواردی تغییرات در سامانه جامع تجارت که سبب سردرگمی و عدم امکان پاسخگویی به ارباب رجوع توسط ادارات صمت و واحدهای صنفی؛ به عنوان مثال ثبت شماره برگ سبز خودرو پیش از مکاتبه وزارت متبوع بوسیله عوامل توزیع و فضای مجازی موضوع به کارشناسان ادارات کل صمت اطلاع رسانی شد.
۵- ایجاد انحصار از طرف شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان
۶- عدم محدودیت در فروش مستقیم به مصرف کننده برای واحدهای تولیدی و نمایندگی و عوامل عمده فروش که سبب عدم رغبت به کسب سود مجاز عمده فروشی (۳ الی ۵ درصد) و تشویق اینطور واحدها برای دست یابی به منافع و سود خرده فروشی حداقل به میزان ۱۵ درصد و حتی بالاتر از آن گردیده است.
۷- عدم اختصاص کافی تایر از طرف نمایندگی ها و عاملین عمده تعیین شده به صنف خرده فروشان که سبب ایجاد حاشیه بازار و فروش آن کالا بالاتر از قیمت مصوب و در نتیجه خارج شدن واحدهای صنفی خرده فروش از چرخه توزیع گردیده است.
پیشنهادات:
۱- اعلام برنامه تولید به واحدهای فوق الذکر برای رینگ های پر مصرف (۱۴۱۳ و ۱۵) به مقدار نیاز استانها برمبنای برآورد وسایل حمل و نقل شماره گذاری شده در هر استان
۲- ایجاد گروه کشوری در فضای مجازی برای ادارات کل استانها و اطلاع رسانی بهنگام برای مدیران و کارشناسان استانی جهت اتخاذ تصمیمات مناسب
۳- در ابتدا رفع محدودیت و فراهم نمودن شرایط افزایش تعداد نمایندگی و عوامل متقاضی توزیع استانی و شهرستانی از طرف واحدهای تولید کننده و وارد کننده تایر
۴- در صورت عدم امکان اجرای بند فوق (از طریق افزایش تولید یا واردات)؛ مدیریت تامین و توزیع (سهمیه اختصاص یافته تایر به هر استان) بوسیله رفع انحصار و افزایش تعداد عاملین استانی و شهرستانی از طرف واحدهای تولیدی و وارد کننده
۵- اجرای محدودیت فروش مستقیم به مصرف کننده در سامانه برای واحدهای تولیدی نمایندگی های و عوامل عمده فروش تایر و رعایت سیکل عرضه: واحد تولیدی عامل عمده
۶- -فروش واحد صنفی خرده فروش مصرف کننده نهایی و ایجاد زیرساخت و فراهم نمودن بستر مناسب سامانه جامع تجارت برای کالای تایر مانند بستر سایر کالاها در سامانه به عنوان مثال لوازم خانگی و … بمنظور جلوگیری از قطعی های مکرر
۷- تعدیل درصد سود عمده فروشان حداقل به ۵ الی ۷ درصد بمنظور پوشش هزینه های واحد صنفی
۸- تعدیل تدریجی قیمت درب کارخانه برای تایرهای پرمصرف رینگ ۱۳ و ۱۴ بمنظور تشویق تولید کنندگان
۹ – تامین بموقع ارز واردات تایر و مواد اولیه واحدهای تولید کننده و وارد کننده.

منبع: