شکایت از خدمات بعد از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می شود

به گزارش زیپو کالا، مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت اظهار داشت: اگر طی یک هفته شکایت مصرف کننده درباب خدمات بعد از فروش خودرو حل نشود، این مساله به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، در گفتگوی ویژه خبری موضوع اتصال شرکت های تولید و تامین کننده خودرو به سامانه خدمات بعد از فروش و رسیدگی به شکایت مردم از خدمات بعد از فروش خودرو ها مورد بررسی قرار گرفت و حمید محله ای مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت و محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات به سوالاتی پاسخ دادند.
محله ای اظهار داشت: مفهوم پیوستن به سامانه خدمات بعد از فروش به این معناست که یک گام به شفافیت نزدیک شده ایم. البته شرکت های خودرویی از سالهای قبل خدمات ارائه می کردند و الان هم این کار را انجام می دهند. اما برای ایجاد شفافیت دراین زمینه باید در این سامانه ثبت نام می کردند و خدمات خودرا عنوان می کردند. همین طور تعهداتی که در قبال مشتریان دارند در این سامانه بارگذاری شده است.
وی اضافه کرد: با این اقدام سرعت پیگیری خدمات بعد از فروش مصرف کننده بیشتر می شود و دقت در این زمینه افزایش پیدا خواهدنمود تا بدانیم خدمات تولید کنندگان به درستی عرضه می شود یا خیر. همه شرکت های خودرویی پیش از وارد شدن حوزه توسط شرکت های بازرسی، مورد تأیید قرار می گیرند، اما باید طی ارائه خدمات نیز آنها را ارزیابی نماییم که این مساله بوسیله سامانه خدمات بعد از فروش در حال انجام می باشد.
محله ای افزود: با این سامانه مراکز ارائه خدمات رسمی مشخص می شود و همین طور مراکز غیر معتبری را که خودشان را به عنوان نمایندگی معرفی می کنند، بطور کامل مشخص خواهد شد. همه مجموعه این اقدامات به شفافیت بیشتر چه برای تولیدکننده چه برای مصرف کننده منجر خواهد شد.
این مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: نزدیک به ۲۵ شرکت خودرویی در سامانه وارد شده اند و حدود ۶۰ الی ۷۰۰ مرکز ارائه خدمات از طرف خودروسازها معرفی گردید. مبنای سامانه خدمات بعد از فروش شکایت نیست، اما نوعی اعتراض و شکایت نیز در سامانه به وجود آمده است. اگر درخواستی از طرف مصرف کننده به حق نباشد، طی ۷ روز به آنها اطلاع داده خواهد شد. اگر طی یک هفته مشکل برطرف نشد، این مساله به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.
اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات نیز اظهار داشت: مطابق ماده ۴ قانون پشتیبانی از مصرف کنندگان، تولیدکنندگان موظف به ایجاد نمایندگان رسمی برای ارائه خدمات بعد از فروش داشته باشند. روال به این صورت است که شکایت ها توسط سازمان حمایت بررسی و به سازمان تعزیرات ارسال می شود، اما به طور معمول پرونده هایی که دراین زمینه داریم عموماً در دادگاه ها بررسی می شود.
وی اضافه کرد: رسیدگی به این موارد مدت زمان زیادی نیاز ندارد و در صورت احراز تخلف تولیدکنندگان، اگر نیاز به کار کارشناسی نداشته باشد، حداکثر تا یک ماه به پرونده رسیدگی و حکم صادر می شود.
محله ای در ادامه اظهار داشت: به غیر از خودرو، انواع لوازم خانگی، تلفن همراه به سامانه خدمات بعد از فروش اضافه شده اند که گام بعدی ما خودرو های سنگین هستند و تا یکی دو ماه آتی تکمیل خواهد شد. آمار استفاده از این سامانه نهایی شده، اما می توان گفت بیشتر شکایت هایی که انجام شده، با صلح و رضایت مصرف کننده مختومه شده است.
محله ای اضافه کرد: انجمنی را تشکیل دادیم و ۷ جایگاه برای کالاهای موبایل، لوازم خانگی، خودرو و لوازم یعنی، لوازم برودتی را ایجاد کردیم.

منبع: