گزارش مهر؛ دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری در مورد تولید ریشه مشکل کجاست؟

به گزارش زیپو کالا، ظرف یک هفته گذشته، ۶ نامزد ریاست جمهوری از تریبون های مختلفی نسبت به ارائه نظرات خود پیرامون مسایل در ارتباط با تولید و عمده چالش های این بخش پرداختند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، ظرف یک هفته گذشته نامزدهای ریاست جمهوری دوره چهاردهم از تریبون های مختلفی نسبت، نظرات خویش را درباب موضوعات مختلف عنوان کرده اند؛ در مطلب پیش رو به گزیده ای از نظرات نامزدها در مورد بخش تولید پرداخته ایم.
خبرگزاری مهر هم مدتی پیش در گزارشی به قسمتی از عمده مشکلات بخش تولید و صنعت پرداخته بود که جزئیات این گزارش از اینجا قابل مشاهده می باشد.
جلیلی: مشکلات صنعتی ریشه قدیمی دارد
سعید جلیلی نامزد ریاست جمهوری از تریبون های مختلفی شامل برنامه های تلویزیونی و حضور بین صنعتگران و شرکتها نظرات خویش را در مورد وضعیت تولید عرضه کرده است؛ به عنوان نمونه او با حضور در کارخانه هپکو به عملکرد برخی دستگاه های دولتی در واردات از خارج بجای خرید از داخل اشاره کرده و گفته که «در هپکو عنوان شد که این کارخانه بیش از ۱۰۰۰ دستگاه ماشین آلات تولیدی دارد و دولت باید کمک نماید تا این روند متوقف نشود تا در همین اراک تولید صورت گیرد و نیازی به واردات نباشد. هپکویی که زمانی ۱۸۰۰ ماشین آلات راهسازی تولید می کرد، نزدیک به صفر تولید داشت و یا همین جا که سالانه ۴۴ هزار تن در سال تولید می کرده ماهانه ۷۰ تن و حدودا سالانه ۸۰۰ تن تولید داشت.»
جلیلی همین طور با اشاره به دهه ۹۰ اظهار کرده است که «واقعاً آن چه در رابطه با برجام دنبال می کردند و حدودا هیچ، دستاورد دهه نود در کارخانه ها و اقتصاد هم شبیه برجام حدودا هیچ بود.»
او تاکید دارد که «توسعه اقتصاد دریا محور از اولویت های دولت من است که البته جزو سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در همین سال قبل است. امروز دریا یک منبع برای تولید و نقش آفرینی در تحولات جدید بین المللی است. بسیاری از مسائل اقتصادی کشور را می توان زیر چتر اقتصادی دریا محور سامان داد. اگر صحبت از جهش تولید می نماییم یکی از بحث های بسیار مهم فرجام تولید است. فرجام تولید صادرات است.»

جلیلی همین طور با اعلان اینکه با بیان این که برخی مشکلات صنعتی ریشه قدیمی دارد که لازم است بصورت ویژه در آن کار شود، تصریح می کند که «۶۴ شورای اقتصادی وجود دارد که تصمیم اقتصادی می گیرند و با هم ارتباط هم ندارند و این اساسا به اقتصاد کشور صدمه می زند. ما یک حرکت منسجم به هم پیوسته لازم داریم اگر می خواهیم آن حرکتمان شکل بگیرد. باید هم افزا باشند.»
او هدایت نقدینگی را هم دیگر اولویت خود عنوان کرده و می گوید «امروز منابع زیادی در اختیار مردم ما است و می توان آنرا هدایت نماییم تا کشور جهش یابد بجای آنکه مردم یک روز با سمت بازار ارز بروند و یک روز به سمت بازار طلا بروند و با انضباط مالی باید منابع را هدفمند هدایت کرد و اشتغال برای فرزندان این سرزمین ایجاد کرد.» جلیلی تاکید دارد که «هر سفارت ایران باید یک سکوی صادرات شود و باید هر فعال اقتصادی را به سفیر اقتصادی تبدیل کرد؛ اصل قدرت ما قدرت نرم است و این در اولویت است.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری انضباط مالی را هم در رشد تولید بسیار مؤثر می داند و معتقد می باشد که «اگر این انضباط وجود نداشته باشد نخستین ضربه را تولید کننده می خورد؛ اگر شما می گوئید که می خواهم اقتصاد دولت فعال باشد، راه آن فعالیت و پیشرفت ریال و کاهش تولید پول است.»
جلیلی البته اصلاح نظام بانکی را هم در امتداد بهبود شرایط تولید الزامی عنوان کرده و می گوید «بانک ها هم تسهیلات را اول به نهادهای همکار خود و سپس به مشتری های تراز اول اختصاص می دهند و وقتی کار به تولید کننده می رسد از نداشتن بودجه دم می زنند؛ دولت بنده بصورت جدی به اصلاح قانون نظام بانکی خواهد پرداخت؛ این اصلاح، ضامن رشد تولید و اقتصاد کشور است.»
پورمحمدی: تورم، کسری بودجه، سیاست های دستوری و تحریم عمده چالش های تولید است
مصطفی پورمحمدی دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن اشاره به لزوم رفع موانع تولید، تاکید دارد که «باید رفع موانع از سر بنگاه ها اقتصادی و تولیدی داشته باشیم اگر این موارد را برنداریم نباید انتظار داشته باشیم بتوانند به تولید و اقتصاد کمک کنند. در رابطه با رشد اقتصادی هشت درصد، رشد اقتصادی ایران در پنجاه سال قبل ۴ درصد بوده و در دهه گذشته ۲ درصد بوده و در سه سال قبل گشایش به وجود آمده همین بوده حالا می خواهیم به رشد ۸ برسد. ما باید حداقل سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار به بودجه کشور اضافه شود. ما اگر سیاست ها را اجرا نماییم می توانیم نیمی از این مبلغ را از منابع خارجی تأمین نماییم. اما در دولت های خارجی پس از جنگ جهانی سرمایه خارجی ایجاد کردند و توانستند بودجه را تأمین کنند.»
او به حل مشکلات خارجی به عنوان راهکاری برای رفع موانع تولید تاکید می کند و می گوید «یکی از مشکلات ما روابط خارجی است و تحریم ها یکی از اشکالات ما است که نمی شود برنامه را اجرا نماییم. جذب سرمایه ۱۰ میلیارد یورویی در برنامه هفتم پیش بینی شده اما چه طور مقرر است صورت گیرد. برنامه برای بیان اهداف و آرزوها نیست.»
پورمحمدی هم هدایت نقدینگی را مهم ارزیابی می نماید اما معتقد می باشد که باید اعتماد مردم برای جذب نقدینگی جلب شود؛ او می گوید «مردم به ما اعتماد ندارند و سرمایه مردم در بورس از بین رفته است و پول های خویش را به دلار و طلا تبدیل می کنند و حاضر نیستند به تولید هدایت کنند.»

او تورم و کسری بودجه را موانعی بر سر تولید می داند و تاکید دارد «ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادیست و نخستین نکته در ثبات اقتصادی، کنترل تورم است و تورم ۵۰ ساله حدود ۲۰ درصد است اما تورم ۶ سال اخیر بالای ۴۰ درصد بوده است؛ مگر می شود با این تورم، ثبات اقتصادی ایجاد کنیم؟! ناترازی بودجه و کسری بودجه ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است و ناچاریم به نقدینگی و تورم تن بدهیم. مگر می توانیم از ناترازی بانکها عبور کنیم؟ بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده است که یا به خاطر سیاست های تکلیفی یا بنگاه داری یا مسائل دیگر است.»
پورمحمدی سیاست های بانک مرکزی را هم نادرست می داند و می گوید «ما ابزار و عوامل تشکیل دهنده اقتدار را فراهم نکردیم. بانک مرکزی به جهت اینکه قیمت ارز بالا نرود تمام تسهیلات را کنترل می کند و تمام وام ها کنترل شده است و تمام قول ها به کارآفرینان و بنگاه ها همگی متوقف شده است و تمام تولید به خاطر بانک مرکزی که ادعای استقلال دارد تعطیل شده است. این مشکل به خاطر سیاست دستوری بانک مرکزی است تا قیمت ارز بالا نرود کل تسهیلات سرمایه در گردش متوقف شده است و بانک به جهت اینکه جذب منابع سرگردان و نقدینگی بهره را به ۲۹ درصد افزایش داده است.»
او با اعلان اینکه دولت باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری کند تا مردم و بخش خصوصی و تعاون بوسیله این زیرساخت ها از این سرمایه گذاری ها نهایت استفاده را ببرند، تاکید دارد.»
پزشکیان: نیاز به سرمایه گذاری داریم
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سرمایه گذاری را اصل اساسی در پیشبرد اهداف اقتصادی می داند و می گوید «اگر می خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه گذاری انجام دهیم چونکه بدون سرمایه گذاری نه اشتغال ایجاد می شود و نه تولید افزایش می یابد؛ سرمایه گذاری به این بستگی دارد که چه محدوده ای از بازار را در نظر می گیریم. آیا فقط کشور را می بینیم یا این که منطقه را هم در نظر می گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع تر باشد طبیعی است رشد افزایش بیشتری را تجربه می کند.»
به گفته او «قدم اول این است که مردم را در اقتصاد شریک نماییم. ما نمی توانیم با قوانین خلق الساعه به بازارهای منطقه برسیم. باید ثبات در برخورد تولید کنندگان و نخبگان داشته باشیم. اگر این کارها را انجام دهیم می توانیم به رشد ۸ درصد برسیم. اگر سرمایه گذار به ما اعتماد کند، سرمایه از کشور خارج نمی شود.»

پزشکیان بی ثباتی را از دیگر موانع رشد تولید عنوان کرده و می گوید «ما مقرراتی را برای ورود و خروج کالاها در گمرکات مقرراتی وضع می نماییم اما همچنان با معطلی در گمرکات مواجهیم، سازمان امور مالیاتی خودش کمر تولید کننده را می شکند و وزارت صنعت و معدن با بخشنامه های هر روزه تولید کننده را بلاتکلیف نگه می دارد و ثباتی وجود ندارد و آینده ای نامعلوم پیش روی تولید کنندگان است و با مشکلات داخلی و مقررات و قوانین خلق الساعه مواجهیم.»
او با اعلان اینکه کاری که باید در داخل انجام دهیم، این است که به تولیدکنندگان و اتاق تجاری و مشارکت کنندگان در تولید، در تصمیم گیری و فعالیت ها میدان بدهیم تا دستشان باز باشد، تاکید دارد «حذف زمینه های ایجاد فساد و برخورد با افراد فاسد بطورکامل ضرورت دارد. نظام چند نرخی بطورکامل منشأ فساد است به سمت حذف آن حرکت خواهم کرد. اساساً پدیده ای به اسم شبه دولتی را قبول ندارم و میدان را به بخش خصوصی واقعی خواهم سپرد البته بخش خصوصی هم باید بداند که رانتی در کار نخواهد بود.»
پزشکیان البته قیمت گذاری دستوری را هم معضل دیگر بخش تولید می داند و معتقد می باشد که «قیمت گذاری باید بصورت آزاد صورت گیرد برای حفظ سرمایه گذاری و تولید.» او همین طور ارز ترجیحی را به عنوان رانت معرفی کرده و بر این باور است که «دولت باید گروههای هدف را شناسایی کند تا ارز بصورت مستقیم در اختیار کسانی قرار گیرد که واقعاً به آن نیاز دارند.»
قالیباف: رفع خودتحریمی ها، تأمین زیرساخت ها و پیش بینی پذیری اقتصاد ضروری است
محمدباقر قالیباف دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن اشاره به معضلاتی همچون هدررفت در عرصه انرژی، ناترازی در بانک ها، مشکلات مربوط به پرداخت تسهیلات به تولید، ضرورت اصلاح زنجیره تولید و بازار سرمایه، تاکید دارد که «گشایش سرمایه گذاری خارجی و ورود سرمایه های حبس شده در بانکها به تولید را دنبال می کنم.»
قالیباف با اعلان اینکه زنجیر به پای تولید بسته ایم می گوید «در حوزه مربوط به بیمه نهاد مستقل برای حوزه دادرسی بیمه پیش بینی شده است و در عرصه مالیات هم دستگاه بخش دولتی تعیین تکلیف می کند؛ بنابراین سعی شده تا از این مسیر زمینه را برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد نماییم. اگر این موارد در تولید و زیرساخت ها اجرایی شود دیگر لازم نیست نرخها دستوری کنترل شود. مداخله دولت باید جایی باشد که قیمت تمام شده را در چرخه تولید کنترل کند نه اینکه در عرصه بانکی سود ۳۰ درصد دهد، اما تولید کننده حتی ۱۰ درصد سود نمی برد. این یعنی چرخه گرفتار اشکال است.»
نامزد انتخابات ریاست جمهوری البته بر این نکته هم تاکید دارد که «اگر بهره امروز در بعضی از تصمیمات بیشتر از ۳۰ درصد است و با این نرخ بهره تولید شکل نمی گیرد. رشد نقدینگی از جهت کیفی به سمت تولید برود گرفتار مشکل نخواهیم شد.»

او بر لزوم رفع خودتحریمی ها تاکید می کند و معتقد می باشد که «اگر خودتحریمی داخل کشور را رفع نکنیم، امکان ندارد رفع تحریم را در خارج از کشور حل و فصل نماییم.» قالیباف البته بر هدایت نقدینگی و سرمایه به سمت تولید هم تاکید دارد و می گوید «نقدینگی حدود ۸۲۰۰ همت است که به سمت تولید نرفته که یکی از عوامل ایجاد تورم است. یکی از اقدامات در مجلس یازدهم تصویب قانون جدید بانک مرکزی بود که اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند. در قانون برای ورود سرمایه به بخش تولید توجه شده است. باید برای مردم در عرصه تورم سپر حمایتی بگذاریم.»
قالیباف با تأکید بر ضرورت توجه به تولید، اعتقاد دارد «وقتی دولت بزرگ شده و تمرکززدایی نمی شود نتیجه آن افزایش هزینه دولت و تحمیل هزینه به سفره مردم است بنابراین باید بطور جدی رشد اقتصادی را پیگیری کرد که راندمان ریشه همه آنها است.» او البته تاکید می کند که «هدف اصلی من در چالش های اقتصادی این است که ابتدا تلاش کنم اقتصاد را پیش بینی پذیرش کنم.»
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اعلان اینکه برنامه هفتم هم آماده شده است ما ۶ برنامه داشتیم زیر ۳۰ درصد اجرا شده است قانون هر چقدر هم خوب و دقیق نوشته شده باشد اگر اجرایی آن تحقق پیدا نکند فایده ندارد، تاکید دارد «مقاومت های سختی که در دستگاهها هستند باید این مقاومت ها شکسته بشود و تحقق پیدا کند تا امنیت سرمایه تأمین باشد وگرنه مردم ریال به ارز و طلا می کنند حبس می کنند یا بر می دارند و از کشور خارج می کنند و سرمایه خارج می شود، اینها قابل اجرا نیست مگر با یک کارنامه مشخص.»
او همین طور با تأکید بر این که به امنیت سرمایه اعتقاد داریم، می گوید «اگر بنای ما سپر حمایتی به انتهای زنجیره است، باید به تولید کمک و به مالیات بخش تولید دقت کنیم و ابتدای زنجیره را مورد توجه قرار دهیم.»
او با تأکید بر این که گشایش سرمایه گذاری خارجی و ورود سرمایه های حبس شده در بانکها به تولید را دنبال می کنم، معتقد می باشد که «رئیس جمهوری آینده در طول اجرای برنامه هفتم باید به مردم بگوید که چه چیزی روی زمین و چه در سفره مردم می آورد. او باید بگوید در زیرساخت ها، تولید پیشرفت چه اتفاقی رخ می دهد و آثار آن در سفره مردم دیده شود.»
قاضی زاده هاشمی: دست از آزار تولید باید برداریم
امیرحسین قاضی زاده هاشمی هم دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که اول از داخل باید شروع نماییم، تاکید دارد «اقتصاد را باید پیشبینی پذیر نماییم، بخش خصوصی را باید شریک راهبردی خود نماییم. دست از ازار به مردم در قسمت های اقتصادی مثل بحث مالیات و گمرک برداریم که البته در دولت آقای رئیسی برای ساماندهی اینها اقدامات خوبی آغاز شد. برای جلب سرمایه گذاری باید بسته مشترک ایجاد نماییم، شهرک صنعتی ایجاد نماییم، سیاست های ارزی باید به نفع تولید باشد.»
او همین طور با اعلان اینکه «متأسفانه به سبب تورم و مشکلات دیگر، امکان استفاده از منابع بخش خصوصی در قسمت های زیر ساختی کشور وجود نداشته است و به استفاده از کالاهای ترکی و چینی برای رشد منابع داخل، اولویت داده شده است» در عین حال معتقد می باشد که «سرمایه گذاری خارجی هم در کشور با مشکلات زیادی همراه بوده است و دولت ها در کسب سرمایه گذاری خارجی موفق نبوده اند. منابع دولت باید برای سرمایه گذاری خارجی و خصوصی جذابیت داشته باشد و محیط کسب وکار برای مردم و بخش خصوصی بهبود بخشیده شود.»

قاضی زاده تاکید دارد که «نباید تولید کننده را با مالیات های ممیز محور آزار بدهیم؛ نظام بطورکامل هوشمند باید جایگزین این مدل شود.»
او البته با تأکید بر این که اصلاح سیاست های ارزی تجاری از مهم ترین برنامه های ما است، می گوید «سیاست های ارزی در پشتیبانی از معیشت است و سیاست تجاری برای پشتیبانی از تولید است. در صورتیکه باید برعکس باشد سیاست های ارزی باید حمایت کننده تولید باشد و سیاست های تجاری هدف معیشت و کاهش نرخها را داشته باشد لازمه آن ایجاد بازار ارز است و بزرگترین کارکرد بازار کشف قیمت است و باید بازاری داشته باشیم که قیمت در آن کشف شود و ذره ذره ارز ترجیحی را حذف نماییم. کتاب تعرفه ما ۲۷۲ صفحه است و باید تعداد تعرفه ها را کاهش دهیم و تعرفه های مربوط به نهاده ها و قطعات و کالاهای نهایی را زمان دار کرده و کاهش دهیم و به سمت این برویم که قطعه ساز نهایی شویم نه این که مونتاژکار باشیم.»
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد «اگر دولت قیمت گذاری دستوری نداشته باشد سرمایه گذاری مردمی اتفاق می افتد چرا مردم تمایل به سرمایه گذاری ندارند چون ما با اقداماتی که کرده ایم به آنها یاد داده ایم که اینجا خطرناکست و شما سرمایه خویش را نیاورید.»
او می گوید «ما بازار را از ۸۰ میلیون نفر باید به ۷۰۰ میلیون نفر باید برسانیم یعنی اینکه باید بازار مشترک داشته باشیم تا بازار مشترک نداشته باشیم بازار ما اقتصادی نمی شود کالایی هم که رقابتی نباشد توسعه پیدا نمی کند و لازمه آن توسعه بازار است یعنی باید نرخها واقعی شود ما با بازی که در تعرفه انجام می دهیم تولید مان را بیمار کرده ایم.»
قاضی زاده البته این را هم می گوید که «تلاش نظام بانکی باید برای بسط نظام بانکداری اسلامی باشد. نظام بانکی باید اعتباراتش هدایت شده به سمت تولید و کالا باشد و صیانت از حقوق و سپرده های مردم بسیار اهمیت دارد.»
زاکانی: امروز تولید در رأس امور است
علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری معتقد می باشد که «مردم باید در همه حوزه ها حضور داشته باشند و درحوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و تعاونی و دیگر حوزه ها، کشور باید به نفع مردم قوی شود و دولت فضا را باید برای حضور مردم در حوزه های تولیدی، اقتصادی و تعاونی باز کند.» او با اعلان اینکه مالیات باید در خدمت تولید قرار بگیرد نه این که شیره تولید را بگیرد، تاکید دارد «در بنگاه های کوچک و اصناف باید با بخشایش نگاه کرد اما باید با گردن کلفت های فراری از مالیات بوسیله هوشمندسازی نظام مالیاتی برخورد کرد باید شفافیت مالیاتی ایجاد کرد تا جریان تولید کشور تضعیف نشود.»
بگفته زاکانی «ما نیازمند بسته های مشخصی برای رفع موانع و تسهیل تولید هستیم، ما مثل زمان دفاع مقدس که امام فرمود جنگ در رأس امور است هم اکنون تولید در رأس امور است و اگر به مردم تکیه نماییم بسیاری از مشکلات برطرف می شود.» او با اعلان اینکه نیازمند پیشران هایی هستیم که بتوانند تولید را مدیریت کنند، تاکید دارد «با جهش تولید و تولید صادرات محور و دانش بنیان می توان به پیشرفت رسید. بخش خصوصی را باید باور کرد. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد.» زاکانی با اشاره به این که واقعاً مشکل اقتصادی ایران، تحریم های آمریکا نیست و باید از اقتصاد دلار زدایی کرد، معتقد می باشد که «در تولید محصول با ارزش افزوده بالا و مشارکت مردم با تکیه فن آوری می توان فرایندها و مسیرها را کوچک کرد و بعد از خلق ثروتی که به وجود آمد آن را توزیع عادلانه کرد.»

منبع: