توافق آذربایجان، ایران و روسیه بر عبور کالا از راهگذر شمال – جنوب

به گزارش زیپو کالا، نمایندگان حوزه حمل و نقل آذربایجان، ایران و روسیه در مورد تسهیل عبور با هدف تحقق هدف گذاری سالانه ۱۵ میلیون تنی راهگذر شمال جنوب، با دریافت دقیق وضعیت گذر مرزی تبادل نظر کردند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، در دیدار سه جانبه نمایندگان حوزه حمل و نقل آذربایجان، ایران و روسیه که برای اولین بار در مرزهای محرم کندی – یاراگ کازمالیار، خانوبا – تاگیرکنت کازمالیار و آستارا – آستارا برگزار شد، در رابطه با جنبه های مختلف تردد مرزی، همکاریهای تجاری و گمرکی و شیوه های گذر مرزی و بخصوص تعمیق همکاریهای ترانزیتی و توسعه راهگذرها تبادل نظر میدانی انجام شد.
در این نشست، سیدحسین حسینی میرزایی، معاون امور مرزی دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که ریاست هیأت ایرانی را بر عهده داشت، اظهار داشت: در طول این دیدار و نشست های متعاقب، نمایندگان ارشد تبادل نظرهای عمل گرایانه و سازنده ای در رابطه با تقویت تدابیر تردد مرزی و مقابله با ترتیبات غیرقانونی گذر مرزی انجام دادند.
وی اضافه کرد: این نمایندگان بر ضرورت تلاشهای مشترک برای تقویت تجارت جاده ای، چگونگی بهره برداری به مراتب عمیق تر از ظرفیت شاخه غربی راهگذر حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب و پیشگیری از اقدامات غیرمتعارف در مرزهای تاکید کردند و این دیدار همینطور بر روی بررسی فرصت های همکاری تجاری و چگونگی بهره برداری از ظرفیتهای منطقه ای در قالب احیای راهگذر شمال – جنوب تمرکز داشت.
معاون امور مرزی دفتر ترانزیت سازمان راهداری در جمع بندی این نشست بیان نمود: ابتکار بازدید میدانی سه جانبه نشان داد که آذربایجان، ایران و روسیه به تقویت روابط و افزایش همکاریهای منطقه ای برای منافع مشترک همه طرف ها در قالب راهگذر حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب متعهد هستند.
همچنین، نمایندگان هم در رابطه با شیوه های ساده سازی روال های گمرکی و کاهش موانع تجاری برای تعمیق یکپارچگی حمل و نقل جاده ای و تسهیل عبور با هدف تحقق هدف گذاری سالانه ۱۵ میلیون تنی راهگذر شمال جنوب، با دریافت دقیق وضعیت گذر مرزی تبادل نظر کردند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، طرف های سه جانبه همینطور ابتکاراتی در مورد هماهنگی پروژه های عبور مرزی برای تنوع بخشی حمل و نقل بین این سه کشور را به اشتراک گذاشته و در رابطه با پیشنهادهای مشترک برای ارتقای امکانات گذر مرزی، رفع موانع بهره برداری از راهگذرها و توسعه مسیرهای حمل به منظور تسهیل انواع گروه بندی کالاها و احیای ظرفیتهای حمل و نقل مسافر و چگونگی ملاحظات نوبت بندی، به صورت ویژه گفتگو کردند.
بازدید سه جانبه بعدی مقرر است پیشرفت در موارد عملیاتی را بررسی و فرصت های متنوع همکاری سه جانبه در آینده نزدیک را به صورت دقیق تر مورد تبادل نظر و برنامه ریزی قرار دهد.

منبع: