ایران به هاب گازی منطقه تبدیل شد

این روزها که فضای کشور به خاطر انتخابات ریاست جمهوری کاملاً رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است مسئولان وزارت نفت در دولت سیزدهم گام مهمی را در خصوص تبدیل ایران به هاب گازی منطقه برداشتند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر اینروزها که فضای کشور به خاطر انتخابات ریاست جمهوری کاملا رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است مسؤلان وزارت نفت در دولت سیزدهم گام مهمی را در مورد تبدیل ایران به هاب گازی منطقه برداشتند. این اقدام در حالی صورت گرفت که ترکیه انتظار داشت تا خط اصلی ترانزیت گاز به اروپا و کشورهای منطقه شود ولی دیپلماسی فعال در وزارت نفت دولت شهید ریسی این افتخار را برای ایران به ثبت رساند. جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم که مانند یک ژنرال نفتی در دولت شهید ریسی فعالیت کرد و اقدامات مثمر ثمری را هم به بار نشاند روز گذشته اعلام نمود با مذاکراتی که در سه ماه گذشته با شرکت گس پروم روسیه انجام شده است تفاهمنامه انتقال گاز روسیه به ایران نهایی و به امضا رسید و با این کار ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شد. وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران و روسیه دارای بیشتر از ۶۰ درصد ذخایر گازی دنیا هستند و این اقدام بزرگی بود که محقق شد، خاطرنشان کرد: بی گمان این مساله در بحث موازنه انرژی در منطقه تحولات خوبی را رقم خواهد زد، ضمن این که ایران با زیرساخت ها و خطوط انتقال گاز سراسری که دارد به صورت کامل آماده دریافت این مقدار گاز خواهد بود.

اوجی با تاکید بر این که چارچوب اصلی مبحث انتقال گاز از روسیه که مدت زیادی بود ازسوی کارشناسان بررسی شده بود و خواسته رئیس جمهوری شهید هم بود، اظهار داشت: در مدت کوتاه این آمادگی وجود دارد که این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد شود و یک اتفاق بزرگ هم برای ایران و هم برای دولت مردان روسیه رقم بخورد. این توافق نامه گام بعدی توافق سال گذشته بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه است که نشان از حرکت توافق ها به سمت عملیاتی شدن دارد، با این توافق سهم تجارت ایران جهش می یابد و سبب تغییر موازنه ها بین المللی می شود و به بیانی دیگر توافق گازی ایران و روسیه به مثابه انقلابی در زمینه انرژی و صنعتی منطقه عمل خواهد نمود. توافق بین دو دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان با در اختیار داشتن حدود ۶۰ در صد از ذخایر این سوخت پاک مبتنی بر منافع دوجانبه و در قالب های بین المللی انجام شده است و بزودی وارد مرحله قرارداد و اجرا خواهد شد.

امروز هم وزیر نفت در صفحه شخص خود در توئیتر نوشت: «توافق استراتژیک انتقال گاز روسیه به ایران، یک اتفاق بی نظیر در جهش سهم ‎تجارت گاز ایران در جهان و آخرین یادگار دیپلماسی فعال انرژی ‎شهید رئیسی است. علاوه بر تأمین منافع دو کشور، این رویداد مهم گام بلندی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه به حساب می آید.» محسن صالحی راد کارشناس صنعت نفت در مورد امضای این توافق نامه به خبرنگار مهر اظهار داشت: این اقدام راهبردی می تواند منجر به کاهش ناترازی گاز شود هرچند که فعالیت صنعت نفت در دولت شهید رئیسی کاملا فعالانه با موضوعات برخورد کرد و اقداماتی را انجام داد تا هم در تولید نفت و گاز و هم ذخیره سازی و صادرات مواد هیدروکربوری جهش داشتیم. وی اظهار داشت: به شخصه فکر نمی کرد که ایران بتواند با واردات گاز از روسیه و انتقال ان از راه شبکه فشار قوی که در سطح کشور پراکنده است تبدیل به هاب گازی منطقه شود. این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: این اقدام که با دیپلماسی فعال انرژی در دولت شهید رئیسی رقم خورد می تواند گره های بسیاری را از بخش های مختلف صنعت ایران باز کند و عملاً دیگر شاهد کمبود خوراک گاز در داخل کشور نباشیم و می تواند حجم صادرات گاز را که مطابق برنامه هفتم توسعه باید جهش پیدا کند محقق خواهد نمود. صالحی راد تصریح کرد: امیدوار است این دستاورد در دولت چهاردهم هم قدر دانسته شود و گام هایی که در دولت سیزدهم برداشته شد در دولت آینده هم تکمیل شود.
 

منبع: