سالانه ۱۰۰ هزار انشعاب بدون مجوز آب در کشور کشف می شود

به گزارش زیپو کالا، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفا اظهار داشت: سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار انشعاب بدون مجوز آب را شناسایی و رفع می نماییم.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، علی سیدزاده با اشاره به این که یکی از چالش های اساسی شرکت های آب و فاضلاب برای ارائه خدمات بهتر و کیفی تر به مشترکان وجود انشعاب های بدون مجوز آب است، اظهار داشت: استفاده کنندگان بدون مجوز آب بدون داشتن انشعاب مجاز و قانونی، مبادرت به مصرف آب از تأسیسات آبرسانی می کنند و یا با داشتن انشعاب، مصرفی مغایر با مقررات دارند.
وی استفاده بدون مجوز یا انشعاب بدون مجوز از آب را با دو علت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و اضافه کرد: بعضاً ساکنان مناطق حاشیه نشین به سبب ناتوانی در پرداخت هزینه های آب و حق انشعاب، تشویق به استفاده بدون مجوز از آب و برق می شوند و یا نگرش های اشتباه در بعضی مناطق موجب می شود تعدادی از افراد به سمت استفاده بدون مجوز از آب سوق داده شوند.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب، خدمات مشترکان و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر این که بیشترین استفاده از انشعابات بدون مجوز در حاشیه شهرها به انجام می رسد، اضافه کرد: افرادی که توان سکونت در داخل شهر و روستاها را ندارند، به سبب ساخت و ساز بدون مجوز به سمت انشعاب بدون مجوز نیز هدایت می شوند.
وی با اعلان اینکه ضروریست شهرداری ها از ساخت و سازهای بدون مجوز در حاشیه شهرها جلوگیری نمایند، اضافه کرد: حتی اگر ملکی خارج از محدوده قانونی ساخته شود و درخواست انشعاب مجاز هم داشته باشند امکان دریافت انشعاب مجاز وجود ندارد، بدین سبب یکی از ساز و کارهای ساماندهی مصارف بدون مجوز آب این است که شهرداری دراین زمینه کنترل لازم را داشته باشد و اجازه ساخت و ساز بدون مجوز در حاشیه شهرها را ندهند، چونکه فرد را به سمت استفاده بدون مجوز از آب و برق هدایت می کند.
سیدزاده به دستورالعمل اجرائی شناسایی و ساماندهی مصارف بدون مجوز آب در شرکت آبفا اشاره نمود و تصریح کرد: بر طبق این دستورالعمل، کارگروه هایی در استانها جهت پیگیری و رصد موارد بدون مجوز تشکیل شد.
وی با اعلان اینکه اگر انشعاب بدون مجوز کشف شود، شرکت آبفا نسبت به مراحل قانونی مجاز سازی انشعابات اقدام می کند، اشاره کرد: در گام نخست از مشترک درخواست می شود با حضور در شرکت آبفا ضمن جبران خسارت وارد شده، هزینه انشعاب را پرداخت کند. در غیر این صورت به مراجع قضائی جهت تشکیل پرونده قضائی معرفی می گردند.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفا با اعلان اینکه سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار انشعاب بدون مجوز را شناسایی و رفع می نماییم، تصریح کرد: حل این تعداد انشعاب بدون مجوز بدین مفهوم نیست که با حل این تعداد، آمار به صفر برسد، چونکه مجدد در سال آتی تعداد انشعاب بدون مجوز ظهور می کند.
وی در رابطه با روش های شناسایی و پیش گیری از مصارف بدون مجوز اظهار داشت: پروسه شناسایی و کشف انشعابات بدون مجوز آب در سطح شرکت های آب و فاضلاب توسط اخبار و اطلاعات مردمی، مأموران قرائت کنتور، استفاده از فهرست کم مصرف ها، بررسی نوسانات مصرف در هر دوره، مقایسه مصرف مورد انتظار نیاز آبی با مصرف واقعی، پیمایش ادواری مشترکان، پیمایش و بازدید شیرآلات و خطوط آبرسانی، تهیه و به روزرسانی نقشه های موقعیت جغرافیایی GIS مشترکان، مقایسه نقشه های موقعیت جغرافیایی مشرکان آبفا با نقشه مشرکان سایر شرکت های خدمات رسانی، اختصاص پاداش شناسایی انشعاب غیرمجاز، قابل بررسی است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفا با اعلان اینکه استفاده بدون مجوز انشعاب آب آمار مصرف را برای شرکت آبفا گرفتار اشتباه می کند، افزود: با توجه به این که آمار مصرفی که توسط شرکت آبفا محاسبه می شود، برمبنای تعداد اشتراک های مجاز ثبت شده در سیستم است، میزان حجمی که در این میان به سبب استفاده بدون مجوز در محاسبات دیده نشده، ما را در محاسبات گرفتار اشتباه می کند.
سیدزاده با اشاره به این که استفاده بدون مجوز انشعاب آب از نظر کیفی و فنی آثار سو و منفی دارد، اشاره کرد: علاوه بر فشار بر شبکه های توزیع آب، افت فشار و ورود آلودگی و خاک به شبکه آب و ضرر و زیان مالی برای شرکت را به همراه دارد.
وی با اعلان اینکه استفاده بدون مجوز انشعاب آب نیازمند فرهنگ سازی است، اظهار داشت: این مساله فقط با برخورد شرکت آبفا ریشه کن نمی شود و ضروریست برای حل این مشکل به دلیلهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این مساله پرداخته شود.