افزایش مصرف برق کشور به سبب افزایش بی سابقه دما

زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، وزیر نیرو با اعلان اینکه به سبب افزایش بی سابقه دما در دو هفته پیش رو نیاز مصرف برق کشور جهش قابل توجهی خواهد داشت، اضافه کرد: تامین برق برای بخش های مختلف با مدیریت مصرف محقق می شود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، علی اکبر محرابیان” در جلسه مدیریت مصرف برق فصل گرم سال که در مرکز دیسپاچینگ ملی شرکت مدیریت شبکه برق ایران و با حضور مدیران ارشد صنعت برق کشور برگزار گردید، اظهار داشت: همانطور که گزارش های سازمان هواشناسی نشان می دهد، در دو هفته پیش رو شاهد افزایش بی سابقه دما در سراسر کشور خواهیم بود که به سبب همزمانی این افزایش دما در نقاط مختلف کشور، تقاضای مصرف برق به شدت بیشتر می شود. وزیر نیرو افزود: استقرار گنبد حرارتی و افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط رو به رو است و گزارش ها نشان میدهد برخی کشورهای منطقه خلیج فارس که از زیرساخت های مناسبی نیز در عرصه برق رو به رو هستند به ناچار نسبت به اعمال خاموشی اقدام نموده اند. وی با تکیه بر این نکته که باوجود افزایش بسیار زیاد دمای هوا شاهد پایداری شبکه سراسری برق در ایران هستیم، اضافه کرد: با عنایت به شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم، تمامی بخش های صنعت برق کشور شامل نیروگاه ها، بخش انتقال و بخش توزیع و در آماده باش کامل هستند و نهایت تلاش خودرا برای تولید و توزیع حداکثری برق در بخش های مختلف مصرفی انجام می دهند.

وزیر نیرو: در عرصه تولید با بالاترین ظرفیت ممکن در خدمت بخش های مختلف هستیم محرابیان با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت تولید و مصرف برق در مرکز دیسپاچینگ ملی در بامداد روز شنبه اشاره کرد: در این نشست ظرفیت تولید برق کشور بوسیله واحدهای مختلف نیروگاهی مانند نیروگاه های حرارتی، تجدیدپذیر، اتمی و برقابی مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد تا واحدهای محدودی که به سبب تعمیرات از مدار خارج می باشند حداکثر تا فردا ظهر به مدار تولید وارد شوند تا در عرصه تولید با بالاترین ظرفیت ممکن در خدمت بخش های مختلف مصرف کننده برق باشیم. وزیر نیرو مدیریت مصرف در بخش های مختلف را رمز عبور موفق از اوج بار سال جاری دانست و در این زمینه اظهار داشت: در دو سال قبل باوجود ناترازی موجود میان مصرف و تولید بوسیله مدیریت مصرف توانستیم اوج بار مصرف برق را به نحو مطلوبی مدیریت نماییم و امسال نیز از این طریق می توانیم از اوج بار با موفقیت عبور نماییم. وی با اشاره به سپرده شدن مدیریت مصرف در بخش خانگی به مردم تصریح کرد: بخش عمده ای از مشترکان بخش خانگی در هفته های گذشته با برنامه های مدیریت مصرف همکاری داشتند که جا دارد از آنها تشکر نماییم، اما تعداد اندکی از مشترکان بخش خانگی نیز مصارف بالای ۲ تا ۳ برابر الگو دارند که در دو هفته پیش رو ناگزیر هستیم به سبب جلوگیری از تضییع حقوق دیگر مشترکان ابتدا نسبت به محدودسازی برق آنها در صورت لزوم نسبت به قطع برق آنها اقدام نماییم. محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم همکاری حداکثری بخش اداری با برنامه های مدیریت مصرف اشاره نمود و در این خصوص تاکید کرد: هدف گذاری انجام شده برای مدیریت مصرف در بخش اداری ۱۵۰۰ مگاوات بود، اما گزارش ها نشان میدهد حداکثر همکاری ادارات به ۱۲۰۰ مگاوات رسیده است که این یعنی برخی ادارات به وظایف خود در عرصه کاهش مصرف برق عمل نمی کنند.
وزیر نیرو در همین رابطه بیان کرد: تاکید دولت همیشه این بوده است که برنامه های مدیریت مصرف باید از بخش های دولتی شروع شود و بر این اساس شرکت های توزیع موظف می باشند برق آن دسته از اداراتی را که نسبت به کاهش مصرف برق خود اقدام نمی کنند، قطع کند. وی با اشاره به اهمیت ورود مولدهای خود تامین دستگاه های دولتی و نظامی به مدار تولید برق بیان کرد: مولدهای دستگاه های دولتی و نظامی باید بصورت مستمر در مدار باشند و این مراکز حتی المقدور لازم است برق مورد نیاز خودرا بوسیله مولدهای خود تامین تأمین کنند. محرابیان در بخش انتهایی سخنان خود با تکیه بر لزوم همراهی صنایع با برنامه های مدیریت مصرف در ایام گرم سال جاری گفت: در بخش صنایع الگوی کامل و دقیقی از مدیریت مصرف از قبل طراحی شده است که خیلی از صنایع با این برنامه هماهنگ هستند و تعداد اندکی از صنایع نیز که از برنامه ها تجاوز کرده اند، امیدواریم طی دو لی سه هفته آتی تمامی صنایع در قالب برنامه ها با صنعت برق همکاری کنند تا بتوانیم برق پایدار برای تمامی بخش ها با وجود شرایط سخت پیش رو تامین نماییم.

منبع: