دمای بیشینه و کمینه فصلی ایران به شدت بالا رفته است

به گزارش زیپو کالا، استاد آب و هواشناسی خوارزمی با اعلان اینکه دمای بیشینه و کمینه فصلی ایران به شدت بالا رفته است، اظهار داشت: تغییر اقلیم و استقرار جزیره حرارتی بر روی شهرها منجربه افزایش مصرف برق در کشور شده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، محمد سلیقه، استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی درباره ی افزایش دمای هوا در فصل تابستان سال جاری اظهار داشت: پدیده تغییر اقلیم که بدنبال انتشار گسترده گازهای گلخانه ای و تخریب محیط زیست در سالهای اخیر سرعت گرفته و بدنبال آن تشدید روند گرمایش جهانی از با اهمیت ترین مخاطرات محیطی امروز جوامع بشری است.
وی در این خصوص افزود: روند دما در چند دهه گذشته درحال افزایش بوده و این تغییرات در گستره هایی همانند ایران که در کمربند خشک و نیمه خشک جهان جای گرفته اند چشمگیرتر است و سرعت افزایش دما در ایران دو برابر جهانی است.
وی با اشاره به نقش مؤثر پروسه گرمایش جهانی در افزایش کمینه و بیشینه دما در ایران افزود: پژوهش های دانشگاهی نشان میدهد دمای کمینه در بیشتر مناطق ایران در سالهای قبل روندی افزایشی داشته و همین موضوع به افزایش مصرف انرژی و تولید بیشتر گازهای گلخانه ای کمک می نماید.
سلیقه با تأکید بر این که استفاده بیش از اندازه از منابع فسیلی می تواند به تشدید بحران های محیطی همانند تغییر اقلیم کمک نماید، گفت: برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط محیطی در کشور توجه به انرژی های تجدید پذیر و توسعه انرژی های پاک ضروریست.
وی بیان کرد: یکی از لطمه های افزایش کمینه دمای هوا این است که در شب ها نیز دمای هوا به شکلی است که نیاز به استفاده از وسایل سرمایشی وجود دارد و همین موضوع به افزایش مصرف انرژی در بخش های غیر مولد مانند بخش خانگی منجر می شود.
سلیقه با اعلان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار بالاست، اشاره کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی از طرف مردم و تنوع بخشی به سبد تولید انرژی برق در کنار افزایش بازدهی وسایل مصرف کننده برق خصوصاً در بخش صنایع می تواند به عنوان راهکارهایی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران مورد توجه قرار بگیرد.