ناترازی بنزین؛ بحرانی با چند راه حل_۱۴ پیشگیری از عوامل افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم

به گزارش زیپو کالا، یک کارشناس انرژی اظهار داشت: راهکارهای قیمتی به شکل طولانی مدت نمی تواند برای کاهش مصرف بنزین مثمر ثمر واقع شود بلکه پیشگیری از عوامل افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم است.

مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که راهکارهای قیمتی به شکل طولانی مدت نمی تواند برای کاهش مصرف بنزین مثمر ثمر واقع شود، اظهار داشت: به صورت واقع بینانه ناترازی بنزین برای مصرف داخل وجود ندارد و این که همیشه و همه جا اگر قیمت بنزین پیدا کند با عنایت به توانایی محدود مالی مردم و کم درآمد بودن مردم یک مقدار مصرف بنزین کم می شود.
وی افزود: نکته ای که باید در نظر داشت آن که مسئله اصلی که باعث بالا بودن مصرف سوخت خودرو در ایران شده است بسیار مهم تر از راهکار قیمتی است چونکه تا زمانیکه آنها درست نشوند راهکار قیمتی جوابگو نیست و بعد از مدتی مجدداً مصرف افزوده می شود چونکه مردم به قیمت جدید عادت می کنند و مصرف بنزین به سرعت بالا می رود و وضعیت همین امروز را پیش رو داریم.
عزتی تصریح کرد: عوامل زیادی وجود دارد که بر چگونگی مصرف بنزین تاثیر گذار است؛ خودروی ما مصرف بسیار بالایی دارد، معابر استاندارد لازم را ندارند و باعث بالا رفتن سوخت خودرو می شوند، حمل و نقل عمومی به اندازه ای نیست که مردم بتوانند آنرا جایگزین خودرو های شخصی خود کنند، حمل و نقل درون شهری و برون شهری هم گرفتار مشکل هستند و این گونه نیست که ما به مردم بگوییم خودروی شخصی مصرف نکنید و جایگزین داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی افزود: بسیاری از این موارد جایگزین ندارند و اگر جایگزینی باشد با مشقت بسیار مجبور به استفاده از ای جایگزین هستند و این مسئله به معنای رفاه بیشتر نیست بلکه فشار بیشتری را به مردم وارد می نماید بعنوان مثال حمل و نقل هوایی به اندازه کافی وجود ندارد، حمل و نقل بین شهری ریلی وجود ندارد اگر هم داریم بسیار ناچیز و با سرعت پایین است، متأسفانه سوخت مصرفی با استاندارد بالا نیست و منجر به استفاده بیشتر می شود، همینطور خیلی از خودرو های ما فرسوده می باشند وو دو تا سه برابر مصرف استاندارد دنیا را دارند.
به گفته عزتی به جز عواملی که گفته شد خیلی از سیاست های جاری مانند تعطیلات پیاپی که منجر به خروج از شهرها می شود منجر به بالا رفتن مصرف می شود و در صورتیکه این تعطیلات نباشد و سفرها متمرکز باشد کاهش مصرف را به دنبال دارد که مقصر آن سیاست گذار است و مردم گناهی ندارند که این هزینه ها به آنها تحمیل می شود
وی در خاتمه افزود: اگر عوامل درست شود و هدف واقعاً کاهش مصرف باشد مصرف ما به کمتر نصف امروز می رسد ضمن آن که متأسفانه قاچاق بنزین را در آمار مصرف مردم در نظر می گیرند به عنون مثال می گویند ۲۰۰ میلیون لیتر در روز سوخت خودرو مصرف می شود که آمارهای غیر رسمی نشان داده است بیشتر از ۲۰ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت وجود دارد ۲۰ میلیون را کم نماییم می شود ۱۰ درصد سوخت کشور که اگر از این عوامل جلوگیری شود و کنترل شود بسیار مؤثر تر از تحمیل هزینه به مردم است.

منبع: