در گفت وگو با زیپو كالا اعلام شد؛ کسری ۲۴ هزار مگاواتی برق در ۱۴۰۴

به گزارش زیپو کالا، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن اشاره به کسری ۲۴ هزار مگاواتی برق در سال ۱۴۰۴ از آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۴ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تا آخر سال آینده اطلاع داد.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت انرژی های تجدیدپذیر در کشور اظهار نمود: امکان توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران بسیار زیاد است اما متاسفانه تا امروز در این عرصه موفقیت زیادی را کسب نکرده ایم.
وی اضافه کرد: با وجود این که ۷۰ هزار مگاوات برق در مدار تولید و مصرف داریم اما در حدود هزار تا ۱۱۰۰ مگاوات در حوزه تجدیدپذیر شامل خورشیدی و بادی تولید برق صورت گرفته و این در حالیست که سال آینده کسری برق به حدود ۲۴ هزار مگاوات خواهد رسید. ازاین رو باید در حوزه تجدیدپذیرها سرمایه گذاری ویژه داشته باشیم.
نجفی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر بحث ردپای کربن را داریم و مبحث گرمایش کره زمین جدی است؛ در این راستا هم دنیا درحال کوشش برای کاهش تولید کربن است. در این عرصه باید با جهان هم سو شویم چونکه در غیر این صورت دنیا خسارات خویش را از ما خواهد گرفت.
وی افزود: ازاین رو توسعه انرژی های تجدیدپذیر بهترین راهکار برای تولید برق، کاهش کربن و کاهش آلایندگی ها است، همینطور یک انرژی پاک بادوام را برای ما به ارمغان می آورد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: تولید برق از انرژی خورشیدی نه تنها به صرفه جویی در مصرف و کاهش تولید کربن کمک می نماید بلکه با کاهش مصرف گاز منجر به بهره گیری از گاز هم می شود به صورتی که اجازه می دهد گاز به بخش تولیدهای با پیچیدگی بالاتر مثل پتروشیمی ها برود.

به ازای تولید هر مگاوات برق تجدیدپذیر ۷۰۰ هزار دلار نیاز است

وی در مورد سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیرها افزود: نکته مهم آن که توسعه تجدیدپذیرها به سرمایه گذاری نیاز دارد بگونه ای که به ازای هر مگاوات ۷۰۰ هزار دلار نیاز است. خوشبختانه هم اکنون سرمایه گذاران زیادی داریم که در صورت فراهم شدن بستر سرمایه گذاری آمادگی دارند در تجدیدپذیرها سرمایه گذاری کنند منتهی نیاز داریم دولت در مورد قیمت خرید تضمینی تجدید نظر و البته نسبت به تسهیل واردات پنل های خورشیدی اقدام نماید و از طرفی دیگر اراضی مناسب برای نصب و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. اگر این رخداد روی دهد انتفاع بزرگی را در صنعت برق برای کشور به ارمغان می آوریم.
نجفی تصریح کرد: ازاین رو در صورت تسهیل واردات تجهیزات تولید برق تجدیدپذیر و قیمت گذاری رقابتی برای خرید تضمینی برق توسط دولت، بخش خصوصی آمادگی تولید ۳.۵ تا ۴۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر تا آخر سال را دارد.
وی در مورد تحریم ها هم اظهار داشت: تجدیدپذیرها درگیر مبحث تحریم نیستند و با تعامل بین المللی می توانیم در این عرصه کار نماییم فقط احتمال دارد در نقل و انتقال مالی گرفتار مشکل شویم که برای آن هم چاره پیدا کرده ایم.