یك مقام صنفی: افزایش ۷۰ درصدی قاچاق کفش

به گزارش زیپو کالا، رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش ضمن اشاره به این که مواد اولیه داخلی بسیار گران تر از مواد خارجی است، اظهار داشت: برآوردهای میدانی نشان داده است که قاچاق کفش نسبت به ۲ سال قبل ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، جواد شعبان زاده رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش ایران امروز در نشست خبری اظهار نمود: ۸۰ درصدی که اشتعالی که در حوزه صنعت کفش است به طور عمده در ارتباط با مشتعل خانگی و محله محور است. سهم ۵۰۰ هزار نفری اشتغال کشور در ارتباط با صنعت کفش است و رتبه ۴ اشتغال کشور را داراست.
وی اضافه کرد: از سهم ۳ میلیارد دلاری تراکنش صنعت کفش در سال، سهم ۱۰۰ میلیون دلاری برای صادرات داریم. در سالهای قبا انگیزه صادرات در صنعت کفش زیاد شده بود اما متأسفانه طی یکی دو سال قبل سازوکار صادراتی یک مقدار عرصه را برای تولیدکنندگان سخت کرده است.
شعبان زاده در مورد قاچاق کفش اظهار داشت: صنعت کفش موتور متحرک ۷۰ صنعت دیگر است. بیشتر از ۳ هزار آیتم محصول مواد اولیه داریم. گستردگی بالادستی این صنعت در حوزه مواد اولیه بالاست.
وی افزود: چند سالی بود که روند ورود کفش قاچاق کاهشی شده بود اما متأسفانه طی ۲ سال گذشته بشدت افزایشی شده است که این امر هم ناشی از نظام توزیع مواد اولیه و نظام نامتعادل سهمیه و بورس است. مواد اولیه مادر همچون پی بی سی هم که در کشور تولید می شود بسیار گران تر از قیمت های جهانی است.
رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش ایران افزود: قاچاقی که امروزه صورت می گیرد بسیار قانونی و سازماندهی شده و توسط پست ارسال می شود. برآورد میدانی نشان داده است که شاهد رشد ۷۰ درصدی قاچاق کفش نسبت به ۲ سال قبل هستیم.
وی در رابطه با تولید کفش هم اظهار داشت: رتبه ۱۱ جهان را از نظر تولید دارا هستیم و قم قطب تولید کفش ماشینی به حساب می آید و ۷۰ درصد صادرات کفش در ارتباط با این استان می شود.
تکمیل می شود…