بنزین، متهم اصلی آلودگی هوا

به گزارش زیپو کالا، با این که شب گذشته شاهد بارندگی در کلانشهر تهران بودیم اما آلودگی هوا هم چنان در تهران مشهود است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، با این که شب گذشته شاهد بارندگی در کلانشهر تهران بودیم اما آلودگی هوا هم چنان در تهران مشهود است. در گزارشی که پیش تر در خبرگزاری مهر منتشر گردید به دلایل آلودگی هوا پرداختیم و این مساله را ریشه یابی کردیم. یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در کلانشهری چون تهران بنزین است.
ناترازی بنزین مسأله ای که چند سالی است گریبان گیر دولت شده است و متأسفانه مجبور به واردات بنزین هم شده ایم اما این ناترازی به حدی رسیده است که دولت پالایشگاه ها را مجبور به تولید بنزین با اکتان پایین کرده است که این مساله در آلوده تر شدن هوا امری غیر قابل انکار است.
طی روزهای گذشته کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ارتباط با میزان واردات بنزین اظهار داشت: تلاش ما بر آن است که حداکثر تولید و تأمین بنزین داخلی باشد و راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی برای آن درنظر گرفته ایم همینطور با عنایت به ظرفیت خوبی که داریم عمده تولید در جنوب کشور و مصرف در نیمه شمالی صورت می گیرد میانگین واردات بنزین از آغاز سال تا کنون ۸ میلیون لیتر بوده و در مهر ماه ۹ میلیون لیتر واردات بنزین داشته ایم.
طی روزهای گذشته سمیه رفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی هم توزیع بنزین بی کیفیت را تأیید کرد و توضیح داد: ما به شکل میانگین روزانه ۱۲۲ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بالا بودن مصرف دلیلی بر استفاده از بنزین بی کیفیت است، اظهار داشت: توان تولید پالایشگاه های کشور مشخص است و سازمان محیط زیست بر کیفیت بنزین نظارت دارد و گزارش ها ناظر بر بی کیفیتی سوخت است.
به تازگی هم دولت چهاردهم ادعا کرده است که در ۷۶ روز اخیر (ابتدای شهریور تا ۱۵ آبان) شاهد افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های کشور بوده ایم. بر مبنای آمار و ارقام موجود تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس با افزایش ۴ میلیون لیتری به روزانه ۴۴ میلیون لیتر، پالایشگاه تهران با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۹ میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۱۴ میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای به روزانه ۴ میلیون لیتر رسیده است.
البته توزیع بنزین بی کیفیت ظاهراً برای وزارت نفت منع قانونی ندارد چون که کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اخیراً اظهار داشت: بر مبنای مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۹۷، اگر مصرف بنزین کشور روزانه از ۸۵ میلیون لیتر تجاوز کرد، وزارت نفت الزامی برای توزیع بنزین یورو ۴ ندارد، بنابراین با افزایش حجم مصرف و توزیع بنزین، با وجود آن که بنزین تولیدی در پالایشگاه هایی مثل ستاره خلیج فارس، شاخصهای زیست محیطی استاندارد یورو ۴ را دارد، اما ظاهراً اینروزها این کیفیت رعایت نمی گردد.
بر اساس این گزارش، آنطور که پیداست با افزایش مصرف بنزین و پیشگیری از واردات دولت به تواید بنزین باکیفیت پایین روی آورده تا از این طریق ناترازی بنزین را کم کند، اما این سوال وجود دارد که چه کسی پاسخ گوی آلودگی هوا و بیماری های تنفسی مردم خواهد بود؟

منبع: