زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، یک کارشناس انرژی اظهار داشت: حالا در کنار ناترازی برق با ناترازی گاز هم مواجه شدیم؛ ازاین رو راه گریزی از واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاهی وجود ندارد.
محمدحسین احمدی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به واقعی شدن قیمت سوخت نیروگاهی اظهار داشت: واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاه ها مساله ای است که در ماده ۱۰ قانون مانع زدایی از صنعت برق هم به آن اشاره شده است.
وی افزود: یارانه ای که به نیروگاه ها تعلق می گیرد منجر شده که قیمت تمام شده سوخت برای نیروگاه ها مجانی باشد و بر مبنای ماده ۱۰ قانون مذکور این یارانه باید به انتهای زنجیره یا همان مصرف کننده نهائی منتقل شود و نیروگاه ها هزینه سوخت را به شکل واقعی پرداخت کنند.
احمدی اضافه کرد: باید درنظر داشت که به طبع افزایش قیمت سوخت نیروگاهی قیمت برق هم افزوده می شود. البته منابعی که برای خرید برق پیشبینی شده که باید ما به التفاوت را پرداخت کنند که از راه واقعی شدن قیمت سوخت امکان دارد.
وی ضمن اشاره به این که منابع در نهایت در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرند و از پولی که بابت سوخت از نیروگاه ها دریافت کرده است این ما به التفاوت قیمتی را پرداخت می کند، اظهار داشت: در صورت بروز چنین اتفاقی وزارت نیرو تلاش می کند با افزایش قیمت سوخت نیروگاهی را بگونه ای جبران کند که نکات مثبتی دارد، چونکه افزایش راندمان نیروگاه هزینه هایی دارد که اگر قیمت سوخت واقعی نباشد نیروگاه داران به دنبال افزایش راندمان نمی روند چونکه با قیمت سوخت یارانه برایشان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: با عنایت به این که افزایش راندمان نیروگاه ها هزینه بر است، در صورتیکه قیمت سوخت واقعی نباشد افزایش راندمان یا طرح هایی که به واسطه آن امکان تولید برق بیشتر با مصرف گاز کمتر دارند از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.
احمدی افزود: باید درنظر داشت که بعضی از نیروگاه ها به علت این که بهره وری پایینی دارند با واقعی سازی قیمتها هم تولید برق توجیه اقتصادی ندارد، چونکه زیان ده می شوند و ما مجدداً با ناترازی برق مواجه می شویم. متاسفانه ظرفیت نیروگاهی کشور متناسب با مصرف برق افزایش پیدا نکرده است از طرفی تولید برق در این نیروگاه ها توجیه اقتصادی ندارد و از سوی دیگر به این ظرفیت نیازمندیم.
وی ضمن اشاره به این که بعضی از نیروگاه هایی که راندمان پایین دارند امکان دارد تولید برایشان صرف اقتصادی نداشته باشد، افزود: با عنایت به پایین بودن راندمان بعضی از نیروگاه ها نباید از یاد برد که همین نیروگاه هایی که از راندمان پایین برخوردار می باشند تنها در زمان پیک تولید برق کنند و در دیگر اوقات سال، سوختی به آنها اختصاص پیدا نکند در این شرایط وزارت نیرو می تواند از منابعی که در اختیار دارد هزینه تولید برق را پوشش دهد و جبران کند، به صورتی که تولید برق برای این نیروگاه ها هم مقرون به صرفه باشد.
این کارشناس انرژی افزود: با عنایت به تمامی مقولاتی که گفته شد به ظرفیت جدید نیروگاهی و افزایش راندمان نیاز داریم چونکه نیروگاه هایی که از راندمان پایین برخوردار می باشند بیشتر از عمر مفیدشان در مدار بودند و الان باید از مدار بیرون بروند اما به واسطه ناترازی در مدار هستند و باید این نیروگاه ها ارتقا پیدا کنند و یا نیروگاه جدیدی جایگزین آنها شود.
احمدی ضمن اشاره به این که در مقطعی از زمان گاز فراوانی وجود داشت و به نیروگاه ها اختصاص پیدا می کرد، اضافه کرد: در مقطعی از زمان که فراوانی گاز وجود داشت و به نیروگاه ها تخصیص پیدا می کرد و حتی به شکلی مزیت به شمار می آمد، برق ارزان بود و صنایع انرژی بر هزینه تولید پایینی داشتند که امکان رقابت با سایر کالاهای جهان با عنایت به هزینه تمام شده را داشتند اما حالا در کنار ناترازی برق با ناترازی گاز نیرو مواجه شدیم و راه گریزی از واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاهی وجود ندارد.
وی ضمن اشاره به این که برای واقعی سازی قیمت سوخت نیروگاهی چند نکته را باید درنظر داشت تصریح کرد: افزایش قیمت سوخت نیروگاهی باید به شکل تدریجی باشد که نیروگاه ها بتوانند خویش را با شرایط جدید تطبیق دهند و دیگر آن که ظرفیت جدیدی جایگزین نیروگاه ها با راندمان پایین شود که باردیگر با مشکل برق مواجه نشویم.
این کارشناس انرژی اضافه کرد: این اقدام از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیر لازمه هر فعالیت اقتصادی خوب حمایت های یارانه ای است اما این توانایی باید وجود داشته باشد که با عنایت به قیمت های واقعی بتوانند رقابت اقتصادی انجام دهند و از خود نگهداری کنند که لازمه آن برداشتن تدریجی یارانه ها است که نیروگاه داران بتوانند خویش را با شرایط جدید وفق داده و ظرفیتهای جدید هم وارد مدار شود.
وی ضمن اشاره به این که با وجود آن که آیین نامه قانون واقعی کردن سوخت نیروگاهی ابلاغ گردیده است ولی اثری از آن در بودجه سال ۱۴۰۴ نیست، تصریح کرد: به نظر می آید در جهت چنین اقدامی تدبیری اندیشیده نشده است و فعلا عملیاتی نمی گردد، چون که نام و نشانی از آن در بودجه ۱۴۰۴ وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورتیکه قیمت سوخت نیروگاهی مانند پالایشگاه ها واقعی شود، امکان ورود بخش خصوصی به صنعت برق وجود دارد، اظهار داشت: با عنایت به این که قیمت تمام شده برق بالا و قیمت تکلیفی فروش پایین است این مابه التفاوت را دولت موظف به پرداخت آن بود اما این اتفاق نیفتاد و دولت به نیروگاه های خصوصی بدهکار شده و نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.
وی افزود: از سوی دیگر نیروگاه هایی مانند تجدیدپذیر ها که در آنها هزینه تمام شده برق مولفه ای تعیین کننده است امکان رقابت با نیروگاه های حرارتی نداشتند چونکه گاز یارانه ای به این نیروگاه ها تخصیص پیدا می کرد اما در صورتیکه قیمت تمام شده گاز واقعی شود و قیمت سوخت نیروگاه ها به قیمت واقعی آن نزدیک شود این نیروگاه ها هم قابلیت رقابت با نیروگاه های حرارتی را خواهند داشت.