سازمان جهانی گردشگری و سازمان بین المللی دریانوردی در اطلاعیه ای مشترك، خواهان برقراری باردیگر سفرهای دریایی شدند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، بااینکه سفرهای دریایی در ایران به آن مدلول متعارفِ دنیا، رواج ندارد و این سفرها در آب های ایران تماما خلاصه شده به رفت و آمد بین جزایر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس با لنج و اتوبوس دریایی و یا گشت با قایق های موتوری، اما قبل از همه گیری ویروس کرونا، مذاکراتی با برخی کشورها همچون عمان برای هدایت کشتی های غول پیکر کروز به سمت بنادر ایران شروع شده بود که شیوع این ویروس روند آن مذاکرات را متوقف کرد. البته گاهی تبلیغ هایی درباره «سفر با کشتی کروز در ایران» دیده می شود که منظور آن سفر به امارات و گشت در دبی و ابوظبی بعد از صرف شام در یک کشتی کروز است!
صنعت سفرهای دریایی که با ۲۶ میلیون مسافر و ۴۵ میلیارد دلار درآمد سالانه، حدود پنج درصد از تولید ناخالص جهانی را تولید می کرد، اینک یکی از زیان ده ترین صنایع در دوران همه گیری ویروس کرونا شناخته می شود. زمانی که این ویروس در دنیا شایع شد به ناگهان گزارش هایی از ابتلای شمار زیادی از مسافران کروزها و کشتی های تفریحی منتشر گردید. خیلی از این کشتی ها به قرنطینه گاه های بزرگ تبدیل شدند و بیشتر کشورها اجازه پهلوگیری به کروزها را ندادند. تحقیقات یک روزنامه آمریکایی نشان می دهد، یک پنجم از تمام کشتی های کروز اقیانوس پیما در جهان، عددی در حدود ۵۰ کشتی، با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کردند؛ دست کم ۲۵۹۲ خدمه و مسافر مبتلا شده و ۶۵ نفر جان شان را از دست دادند. بیشتر این کشتی ها متعلق به انگلیس، استرالیا، آمریکا، فرانسه و ایتالیا بود.
شاخص سهام کروزها در بورس های جهانی نیز تا ۷۰ درصد سقوط کرد و برخی مالکان کشتی ها از احتمال اوراق کروزهای غول پیکر خبر دادند. ارزیابی صاحبان کروزها بر این است که با آغاز باردیگر سفرهای دریایی شاید یکی دو سال طول بکشد تا فقط ضررها جبران شود.
حالا با وخیم تر شدن اوضاع کشتی های کروز و مهار ویروس کرونا در بعضی کشورها، سازمان جهانی گردشگری و سازمان بین المللی دریایی، بیانه ای مشترک صادر کرده و تمام دولت ها را دعوت کرده اند از سرگیری تدریجی و ایمن گردشگری دریایی را در برنامه های خود قرار دهند و با مراکز امداد و نجات کشورها هماهنگی لازم را به عمل آورند.
در این بیانیه آمده است: صنعت گردشگری دریایی از ۱.۲ میلیون فرصت شغلی پشتیبانی می کند و ۱۵۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی کمک کرده است. صنعت گردشگری حالا می تواند با رعایت پروتکل های اجتماعی و موارد بهداشتی نسبت به راه اندازی کشتی های تفریحی اقدام نماید.
درحال حاضر حرکت کروزها و کشتی های تفریحی از کشورهای آسیای شرقی که در مهار ویروس کرونا موفق تر بوده اند، از سر گرفته شده است. سفر دریایی این کشتی ها حدود ۳۰۰ روز تعلیق شده بود.
صاحبان کروزها اعلام نموده اند برای از سرگیری «سفرهای کوتاه مدت دریایی» تدابیر سختگیرانه ای را با رعایت مقررات بهداشتی به اجرا گذاشته اند و هزینه هایی را بابت آموزش خدمه و رعایت بیشتر بهداشت، متحمل شده اند. در ژاپن سفر دریایی دو کشتی بزرگ به اسامی ASUKA II NYK و NIPPON MARU از سر گرفته شده است. یکی از مسؤولان کشتی آسوکا گفته است: درحالی که ظرفیت کشتی ۸۸۰ نفر است اما با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به جذب ۳۳۰ نفر اقدام نموده ایم.
یکی از مدیران کشتی NIPPON MARU نیز گفته است: این کشتی ۵۰۰ نفری با نیمی از ظرفیت خود به راه افتاده و تمام کابین ها و محوطه های آن در مدت پهلوگیری در سواحل ضدعفونی شده و با امکانات جدید سفر خودرا آغاز نموده است.
یک کشتی تفریحی دیگر نیز بعد از گرفتن مجوزهای لازم، نخستین سفر دریایی کوتاه مدت خودرا از سنگاپور برای اطمینان از پایبندی به پروکل های ایمنی و بهداشتی شروع کرد و مقرر است کشتی Royal Caribbean International، یکی از بزرگترین خطوط کشتی کروز نیز به زودی سفرهای تفریحی خودرا آغاز کند. شرکت رویال کارایبین اعلام نموده بود: به سبب توقف سفرهای دریایی ناشی از کووید ۱۹ از شروع سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیارد دلار زیان خالص داشته است. مدیران این خط کشتیرانی آمریکایی گفته اند: صنعت کروز آمریکا عملاً به بن بست رسیده و بعضی از کشتی ها در ژاپن و استرالیا پهلو گرفته و عملاً بدون حرکت باقی مانده اند، این در حالیست که این کشتی ها هر ماه بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون دلار هزینه نگهداری دارند.
مقام های چینی نیز از برقراری سفر یک کشتی کروز آگاهی داده اند.
آذر
6