غافلگیری بازار نفت از موج مرگبار كرونا در هند

زیپو کالا: مشکل خریداران بازار نفت این است که هر بار تصور می کنند روند صعودی قیمتها شتاب گرفته است، اتفاقی پیش می آید که اوضاع را تغییر می دهد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، افزایش شیوع ویروس کرونا در هند و اجرای وضعیت اضطراری در نواحی پرجمعیت ژاپن شامل توکیو و اوساکو برای مقابله با شیوع موج جدید شیوع کووید ۱۹ تازه ترین موارد در مقطع فعلی هستند.

با توجه به این که هند و ژاپن سومین و چهارمین واردکننده بزرگ نفت جهان هستند، احیانا تقاضا برای سوخت در هفته های آتی از این بابت ضربه چشمگیری خواهد خورد. بنظر می رسد وضعیت در هند نگران کننده تر است. نارندا مودی، نخست وزیر هند اظهار کرده که طوفان مبتلاشدن به بیماری کشور را تکان داده و موارد جدید مبتلاشدن در ۲۴ ساعت گذشته به ۳۵۲ هزار و ۹۹۱ مورد رسیده که پنجمین رکورد روزانه متوالی بشمار می رود.

هند که کشوری با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت است، بیش از ۱۷ میلیون مبتلا به کووید ۱۹ و بیش از ۱۹۵ هزار قربانی گزارش کرده است. در یک ماه گذشته آمار روزانه مبتلاشدن هشت برابر و آمار قربانیان ۱۰ برابر شده است. جدا از تلفات انسانی و فشار شدیدی که بر سیستم بهداشت و درمان هند تحمیل شده است، این کشور آسیای جنوبی احیانا شاهد کاهش تقاضا برای سوخت خواهد بود برای اینکه مردم در خانه مانده اند و فعالیت اقتصادی کند شده است.

ارزیابی میزان صدمه ای که تقاضا خواهد دید دشوار است برای اینکه دولت هند برخلاف سال قبل که ویروس کرونای جدید شیوع یافت، قرنطینه وضع نکرده است.

طبق برآورد شرکت مشاوره FGE، تقاضای هند برای بنزین ۱۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل و بیش از ۱۷۰ هزار بشکه در روز در ماه مه کم شد. مجموع فروش بنزین هند در مارس حدود ۷۴۷ هزار بشکه در روز بود.

تقاضا برای دیزل که حدود ۴۰ درصد از فروش سوختها را تشکیل می دهد و حدود ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز است، ممکنست در آوریل به میزان ۲۲۰ هزار بشکه در روز و در ماه مه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افت کند.

این برآوردها پسرفت بزرگی در تقاضا برای سوخت را نشان میدهد و احیانا کاهش واردات نفت به هند در ماههای آتی را به دنبال خواهد داشت و این ارزیابی که روند احیای تقاضا برای سوخت همچنان شکننده مانده است را تقویت می کند.

طبق برآورد رفینیتیو اویل ریسرچ، واردات نفت به هند در آوریل حدود ۳.۵۹ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۴.۲۲ میلیون بشکه در روز در مارس، ۴.۱ میلیون بشکه در روز در فوریه و ۴.۳۹ میلیون بشکه در روز در ژانویه، پایینتر بوده است. واردات ماهانه نفت به هند قبل از شیوع پاندمی معمولا حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز بود.

عامل اصلی واردات پایینتر نفت در ماه میلادی جاری احیانا افزایش قیمتهای نفت بوده است. نفت برنت ۱۷ درصد از شروع فوریه افزایش قیمت داشته و در معاملات بامداد دوشنبه بازار آسیا به حدود ۶۵ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه رسید.

هند از محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس که با هدف تقویت قیمتها انجام گرفته، ابراز نارضایتی کرده است و تلاشهایی برای متنوع کردن منابع واردات انجام داده و از صادرکنندگان دیگری مانند آمریکا و برزیل بمنظور کاهش خرید از اعضای اوپک، نفت وارد کرده است.

واردات پایینتر در آوریل منعکس کننده قیمتهایی است که در ابتدای فوریه زمانی که محموله های تحویل ماه جاری مشخص شدند، وجود داشت. باتوجه به فاصله ای که بین خرید و تحویل محموله وجود دارد، احیانا هر گونه کاهش تقاضای ناشی از موج جدید بیماری، از ژوئن یا ژوییه خودرا نشان خواهد داد.

دیدگاه غالب بر بازار این است که نیمه دوم سال تقاضای بالاتری برای نفت وجود خواهد داشت برای اینکه اقتصاد جهانی از تبعات پاندمی بهبود پیدا می کند به ویژه که واکسیناسیون کووید ۱۹ گسترده تر می شود. اما این ریسک وجود دارد که بیشتر مفسرین بازار نفت از گستردگی مشکلات در کشورهایی نظیر هند غافل شده باشند و در عوض بیش از اندازه به موفقیتهای برنامه های واکسیناسیون در کشورهای توسعه یافته ای مانند آمریکا و انگلیس متمرکز شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، بااینکه بهبود تقاضا و کاهش مازاد ذخایر جهانی نفت همچنان سناریوهای محتملی به شمار می روند اما عامل ناشناخته، موجهای شیوع ویروس کرونا مانند آنچه امروز در هند می گذرد از روشنی دورنمایی که بازار نفت متصور است، کم می کند.

منبع: