به گزارش زیپو کالا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ترخیص ۳۳۰۰ دستگاه از ۷ هزار کامیون وارداتی دپو شده در گمرکات کشور اطلاع داد.
داریوش امانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک اظهار نمود: بر مبنای بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، امکان واردات کامیون های دست دوم اروپایی با عمر زیر ۳ سال وجود دارد و هم اکنون، این روند در دست اجراست. آخرین وضعیت ترخیص کامیون های دپو شده در گمرکات وی ادامه داد: تا کنون برای واردات نزدیک به ۷ هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش انجام که از این تعداد نزدیک به ۳۳۰۰ دستگاه تا کنون از گمرک ترخیص و ۱۴۰۰ دستگاه کامیون هم شماره (پلاک) گذاری شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از اینکه دستگاه قضایی به مبحث ورود کرد، با فرآیندهایی که ترخیص را کُند کرده بود، مقابله و اصلاح شد؛ شرایط شماره گذاری هم اکنون بسیار مناسب می باشد و دنبال آن هستیم تا از این هم بهتر شود. عامل دپوی کامیون ها در گمرک، خودِ واردکننده است وی خاطرنشان کرد: این که برخی کامیون ها در گمرک دپو شده اند به علت مسائلی است که خود واردکننده با آنها مواجه می باشد و ضوابطی همچون «گرفتن گواهی استاندارد»، «گواهی های محیط زیست»، «ارائه اسناد منشأ ارز که خارجی باشد نه داخلی»، «مجوزهای در ارتباط با خدمات بعد از فروش» که مد نظر قانون بوده و هر یک فرآیندهای خاص خویش را دارد را نتوانسته عرضه نماید و مشکلات خویش را حل کند. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: مشکلاتی که بر سر واردکنندگان است را دسته بندی کردیم و مشکلاتی که به طور عمده بین واردکنندگان مشترک بود را با ورود مقام قضایی برطرف کرده ایم؛ فضای بسیار خوبی هم اکنون حاکم شده و ترخیص درحال رخ دادن است. اگر جلوی ثبت سفارش واردات کامیون گرفته شود، شوک قیمتی به بازار وارد می شود وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت سفارش واردات کامیون های زیر ۳ سال ساخت اروپایی، همچنان باز است یا نه؟ اظهار داشت: سامانه ثبت سفارش باز بوده و روند واردات ادامه خواهد داشت؛ کامیون های موجود در گمرکات به تدریج درحال ترخیص هستند و ما اقدامات مربوطه را انجام می دهیم؛ اگر اعلام نماییم که ثبت سفارش مسدود است، شوک قیمتی در بازار ایجاد خواهد شد و قیمت کامیون ناگهان افزایش می یابد. امانی درباره بالا بودن کامیون های وارداتی در بازار بیان نمود: وظیفه وزارت راه و شهرسازی در مبحث واردات کامیون های دست دوم اروپایی، صرفا تسهیلگری بوده و اصل مبحث بر عهده وزارت صمت است؛ اما با عنایت به این که بخش حمل و نقل جاده ای از مبحث واردات کامیون های زیر ۳ سال ساخت منتفع می شود، از صفر تا صد این مسأله را سازمان راهداری و وزارت راه در دست گرفته است؛ وگرنه بسیاری از دستگاه ها موظفند دخالت کنند. بارها از سازمان حمایت خواسته ایم تا کامیون های وارداتی را قیمت گذاری کند وی تاکید کرد: در مبحث نظارت بر قیمت کامیون های وارداتی اروپایی، وزارت صمت و سازمان حمایت باید ورود کند و کار را انجام دهد؛ ما جلسات مربوطه را برگزار و مکاتبات آنرا هم ارسال کرده ایم؛ به دنبال آن هستیم تا قیمت گذاری بر روی کامیون ها صورت گیرد و با قیمت مد نظر سازمان حمایت، کامیون های وارداتی به رانندگان واگذار شود؛ دنبال آن هستیم تا وزارت صمت این مورد را بپذیرد و وظیفه ذاتی خود که قیمت گذاری است را انجام دهد. حل مشکلات قطعه، لاستیک و روغن بر عهده وزارت صمت است؛ اما سازمان راهداری دنبال می کند رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره مشکلات کامیون داران در مورد تأمین قطعات یدکی خودرو های سنگین، روغن موتور و لاستیک اظهار نمود: باید این سوال را از وزارت صمت مطرح کرد؛ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نه در کار تولید و نه توزیع قطعه، لاستیک و روغن موتور دخالتی ندارد. وی افزود: البته خانه رانندگان خودرو های سنگین، سازمان راهداری است و هر مشکلی که پیدا می کنند، به این سازمان رجوع می کنند؛ باآنکه متولی این موضوعات وزارت صمت است، اما ما در سازمان راهداری بارها این مسأله را پیگیری کرده ایم و هر جا مشکلی پیش آمده، رأسا به آن ورود کرده ایم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: زمانی که مسأله کمبود لاستیک سنگین پیش آمد، سازمان راهداری اعلام آمادگی کرد تا توزیع لاستیک رانندگانی که ذیل این سازمان هستند را در دست بگیرد؛ در مبحث روغن موتور هم اعلام کردیم حاضریم به مجانی پایانه های سازمان راهداری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا بدون واسطه، روغن در اختیار رانندگان قرار گیرد. وی ادامه داد: هم اکنون هم دنبال حل مشکلات رانندگان هستیم و جلساتی با وزارت صمت در زمینه روغن و لاستیک برگزار کرده ایم؛ درحال پیگیری هستیم تا مشکلی پیش نیاید. شخص وزیر راه هم با وزیر صمت گفتگوهایی داشته است. دنبال عرضه لاستیک و روغن موتور در بورس کالا هستیم رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره عرضه لاستیک و روغن موتور در بورس کالا اظهار داشت: دنبال آن هستیم؛ ما هر روشی را که سبب شود تا روغن و لاستیک ارزان تر دست رانندگان و مصرف کنندگان ما برسد، دنبال می نماییم.
منبع: zipokala.ir