زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، طبق گفته های رئیس ایدرو، به نظر می آید بندی از برنامه ششم توسعه در ارتباط با بازسازی و نوسازی صنایع که مرکز پژوهش های مجلس پیشتر عملکرد آنرا فاقد اثربخشی ارزیابی کرده بود، با تغییراتی باردیگر در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، به تازگی مرکز پژوهش های مجلس با هدف صدمه شناسی و عرضه نگاههای کلان جهت تدوین برنامه هفتم توسعه، عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در قسمت های مختلف را ارزیابی کرد که یکی از بخش های آن در ارتباط با علل محقق نشدن هدف گذاری برنامه ششم برای نوسازی صنایع بود. برنامه ششم توسعه برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران بین سالهای ۱۳۹۶ تا۱۴۰۰ است و برنامه هفتم توسعه هنوز تصویب نشده است.
بند ح ماده ۴۶ برنامه ششم در رابطه با تهیه طرح نوسازی و بازسازی صنایع با هدف کاهش شدت انرژی و افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی حداکثر تا آخر سال اول اجرای برنامه بوده که دارای عملکرد فاقد اثربخشی ارزیابی شده است. در اصل طرح نوسازی و بازسازی صنایع در دیماه سال ۱۴۰۰ توسط هیئت وزیران تصویب گردید. سایر اقدامات برای بازسازی و نوسازی هم شامل بازسازی و نوسازی تعداد ۱۳ واحد نساجی با جمع مبلغ بیشتر از ۵۱ میلیون تومان در سال ۱۳۹۸، تایید و معرفی به بانکهای عامل برای بازسازی و نوسازی تعداد ۲۱ واحد نساجی با جمع مبلغ ۲۰۷ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، معرفی دو واحد چرمی به بانکهای عامل برای دریافت ۱۱ میلیارد تومان، ارسال نامه از جانب مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات در رابطه با مبحث تبصره ماده (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تخصیص ۲۰ درصد منابع به بازسازی و نوسازی صنایع و تجهیزات فرسوده و ضرورت بازسازی خطوط تولید و ماشین آلات به شرکت دخانیات ایران و تعیین اولویت های صنایع زیر پوشش جهت بازسازی و نوسازی با همکاری انجمن ها و تشکل های تخصصی ذی ربط بوده است.
ازاین رو با وجود این که مطابق قانون طرح نوسازی و بازسازی صنایع حداکثر باید تا آخر سال اول اجرای قانون، برنامه تدوین و تصویب می شد و همینطور دولت باید اقدامات حمایتی و تشویقی و تأمین تسهیلات اعتباری مورد نیاز را در چارچوب بودجه سنواتی پیشبینی می کرد، اما نتیجه اجرای این حکم در قسمت بازسازی صنایع به بازسازی و نوسازی ۳۴ واحد نساجی و ۲ واحد چرمی و بازسازی و نوسازی خطوط تولید و ماشین آلات شرکت دخانیات خلاصه شد.
همینطور طبق گزارش مرکز پژوهش ها، اولویت های صنایع زیر پوشش جهت بازسازی و نوسازی با همکاری انجمن ها و تشکل های تخصصی ذیربط انجام شده که رویه صحیحی در گزینش اولویت ها برای برخورداری از حمایت های دولتی محسوب نمی گردد. طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۴۰۰، اولویت ها باید توسط کارگروهی متشکل از اعضای نامبرده در مصوبه تعیین شود. از سویی به علت تأخیر در اجرای حکم منابع لازم برای اجرای آن در طول سالهای برنامه پیشبینی نشد و تنها منابع پشتیبانی از صنایع در این عرصه به بخشی از صنایع بند «الف» تبصره ۱۸ محدود شد. در نتیجه در مجموع مرکز پژوهش های مجلس عملکرد این حکم به علت تاخیر حدودا چهار ساله در اجرای آنرا دارای عملکرد فاقد اثربخشی ارزیابی کرده بود.
علی نبوی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، روز گذشته به همین مبحث تشکیل کارگروه اشاره کرده و گفته که بند «ح» ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت را مکلف کرده بود تا برای بازسازی و نوسازی سرمایه گذاری ها و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور برنامه ریزی کند، اظهار داشت که در این خصوص بهمن ماه سال گذشته کارگروهی متشکل از دستگاههای محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و… تشکیل شد.
اما طبق گفته های وی در دوره جدید، با برنامه ریزی برای ایجاد یک پلتفرم، مقرر است متقاضیان نوسازی و بازسازی صنایع و افرادی که از توانمندی لازم برای این کار برخوردار می باشند به هم رسانی شود.
روند انجام نوسازی صنایع هم به این شکل است که طرح نوسازی و بازسازی برای هر واحد تدوین می شود و اگر در کارگروه یاد شده به تصویب برسد، عارضه یابی عمیق انجام شده و طرح توجیهی فنی و اقتصادی برای آن تهیه خواهد شد. تابحال ۱۶۲۰ واحد بابت نوسازی و بازسازی، ارزیابی اولیه شده اند که از بین آنها ۴۸۶ واحد به دفاتر تخصصی وزارت صمت معرفی و ۱۳۴ واحد برای عارضه یابی اولیه معرفی گشتند. باید دید آیا این دفعه این طرح به نتیجه مطلوب خواهد رسید یا خیر.
منبع: zipokala.ir