وزارت حمل ونقل عراق: راه اندازی خط ریلی شلمچه-بصره در گرو تکمیل تملک اراضی، عملیات مین روبی

به گزارش زیپو کالا، مدیر دفتر رسانه ای وزارت حمل و نقل عراق در مصاحبه با خبرگزاری دولتی عراق اظهار داشت: پروژه اتصال خط ریلی شلمچه-بصره از چند محور تشکیل شده که مهم ترین آنها مساله راه اندازی پل و مین روبی است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر میثم الصافی، مدیر دفتر رسانه ای وزارت حمل و نقل عراق در رابطه با اهمیت خط ریلی شلمچه-بصره اظهار داشت: خط ریلی شلمچه-بصره برای هر دو طرف ایران و عراق به علت تسهیل تردد مسافران خصوصاً در روزهای زیارتی که تعداد سفرها افزایش خواهد یافت، مهم می باشد. این پروژه سهم بسیار بزرگی در تقویت بخش توریسم عراق بخصوص گردشگری دینی از راه کاهش زمان، هزینه و هم افزایش امنیت سفر میان دو کشور دارد. برای اجرای این پروژه مطالعات و طراحی هایی خاصی انجام شده و یک شرکت اسپانیایی بعنوان پیمانکار هم برای اجرای عملیات ریل گذاری ۳۶ کیلومتری این پروژه انتخاب شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: نامه نگاری های رسمی در خصوص تملک اراضی واقع در خط ریلی شلمچه-بصره توسط وزارت خانه ها و سازمان های دولتی برای واگذاری به راه آهن انجام شده است. بعضی از این اراضی در محدود شط العرب، برخی متعلق به شهرداری بصره و تعدادی هم متعلق به دولت عراق است. برای برخی اراضی هم در محدوده های شط العرب، بصره و جزیره سندباد (محل راه اندازی پل بازشو) در دادگاه پرونده هایی تشکیل شده و منتظر تصمیم نهایی هستیم. باارزش گذاری زمین ها به مراحل خوبی از تملک اراضی رسیده ایم و منتظر هستیم که با تصمیم نهایی به صورت تدریجی این زمین ها در اختیار وزارت حمل و نقل قرار گیرد. به صورت کلی برای همه وزارت خانه ها و نهادهای دولتی در رابطه با این پروژه ابلاغ گردیده است که اراضی واقع شده خود در راه خط ریلی را به وزارت حمل و نقل تحویل دهند.
الصافی همینطور عنوان کرد: یک کمیته مشترک در هماهنگی با شرکت پیمانکار اسپانیایی میان وزارت حمل و نقل و برق برای رفع موانع زیست محیطی در این راه شکل گرفته است که درحال انجام فاز مطالعاتی است.
مطابق توافق های انجام شده میان دولت های دو کشور برای راه اندازی خط ریلی شلمچه-بصره، مین روبی ۱۶ کیلومتری و راه اندازی یک پل بازشو از تعهدات ایران است که به قول میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن ایران، تابحال تنها حدود ۵/۲ کیلومتر مین روبی شده است. این در شرایطی است که مطابق وعده دولت های ایران و عراق در ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ در مراسم آغاز عملیات اجرای این خط ریلی مقرر شده در خلال ۱۸ ماه به بهره برداری برسد. بررسی ها نشان داده است که حالا باگذشت حدود ۹ ماه هنوز اقدام تعیین کننده ای از جانب دو طرف صورت نگرفته است.

منبع: