یك مقام مسئول: نیمی از قطعات ماشین آلات سنگین در کشور داخلی سازی شد

زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، مدیرکل دفتر ماشین آلات سنگین وزارت صمت اظهار داشت: ۲۰ شرکت بخش خصوصی در زمینه تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی فعالیت دارند که توانسته اند نیمی از قطعات ماشین آلات این حوزه را داخلی سازی کنند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، ابوذر جمشیدوند مدیرکل دفتر ماشین آلات سنگین وزارت صمت اظهار داشت: در حوزه ماشین آلات معدنی و راه سازی شامل بیل، لودر، گریدر و انواع دامپتراک شاهد رشد بسیار خوبی در زمینه تولید این نوع از ماشین آلات بودیم.
وی در مصاحبه با صدا و سیما اضافه کرد: در زمینه تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی تعداد ۲۰ شرکت بخش خصوصی وجود دارند که زیرساخت های خوبی را فراهم نموده اند طوری که عمق ساخت داخل را افزایش داده اند به غیر از موتور، گیربکس و برخی موارد که در کشور ساخته نمی شوند.
جمشیدوند افزود: در دنیا روال تولید ماشین آلات به این صورت است که همه کشورها تمام قطعات ماشین آلات را خودشان نمی سازند؛ به صورت مثال در حوزه گیربکس ماشین آلات سنگین همانند بیل و لودر را چند شرکت مطرح می سازند و سایر کشورها هم قطعات مورد نیاز خویش را از آنها تهیه می کنند.
مدیرکل دفتر ماشین آلات سنگین وزارت صمت اظهار داشت: در ابعاد کلی به صورت میانگین ۴۵ تا ۵۰ درصد از قطعات ماشین آلات سنگین در داخل کشور تولید می شوند و از سویی زیرساخت های بسیار مناسبی برای تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور بوجود آمده است.
وی اضافه کرد: در داخل کشور بازار بسیار مناسبی برای خرید ماشین آلات معدنی و راهسازی به وجود آمده و باید دقت کنیم تا زنجیره تأمین ماشین آلات تولید داخل ایجاد شود بخاطر این که بتوانیم خدمات بعد از فروش و تأمین قطعات را عرضه دهیم.
جمشیدوند افزود: در چند سال گذشته بسیاری از خطوط تولید ماشین آلات معدنی را بوجود آورده ایم و به دنبال این امر هستیم که سبد توسعه ماشین آلات را به سمت تولید ماشین آلات سنگین تر ببریم تا بتوانیم نیاز حوزه معدن را به ماشین آلات فراهم نماییم.
مدیرکل دفتر ماشین آلات سنگین وزارت صمت اظهار داشت: طبیعتاً آن چیزی را که توان تولید در داخل کشور ندارد از راه واردات تأمین نماییم و از نظر واردات ماشین آلات هم رشد خوبی داشته ایم یعنی با وارد کردن ماشین آلات معدنی، نیاز این حوزه رفع گردد.
وی اظهار نمود: سیاست کلی نظام بر اینست که از تولید داخل حمایت نماییم و نباید حمایت ما از تولیدات داخل به سمتی برود که رقابت پذیری در کشور حذف شود؛ یکی از موضوعات مهم، پرداختن به تعرفه هاست که به شکل معقول ایجاد شود تا رقابت در بین شرکتهای داخلی به وجود بیاید.

منبع: